خلاصه ماشینی:
"دورههای شرقشناسی پژوهشگر تاریخ شرقشناسی به وضوح درمییابد که باید نخستین گامهای این پژوهش را از کلیسا آغاز کند و پیمیبرد که نسل نخست شرقشناسان از میان راهبان و کشیشان برخاستهاند، شرقشناسی دارای دورههای زمانی - تاریخی متعددی است که میتوان آن را بهگونه زیر تقسیم نمود: دوره نخست: پس از فتح اندلس بهدست مسلمانان و شکوفایی حیات علمی در آن دیار و فتح جزایر دریای مدیترانه و جنوب ایتالیا آغاز شد.
از جمله کارهایی که وی برای تبلیغ مسیحیت میان مسلمانان کرد این بود که گروهی از مترجمان را موظف نمود که برای شناخت اسلام و بررسی تعالیم آن برخی کتابهای خاص را ترجمه کنند.
این تلاش تبلیغی - هرچند در هدف و وظیفهاش ناکام ماند و شکست خورد- اما زمینه پژوهش و بررسی گستردهای در اسلام و زبان قرآن و ترجمه بسیاری از کتابهای اسلامی به لاتین و سپس دیگر زبانهای اروپایی را موجب شد.
ویژگیهای این دوره عبارتاند از: پیدایش اصطلاح شرقشناسی، برگزاری دیدارها و همایشهای شرقشناسی، ایجاد جمعیتهای شرقشناسی، چاپ نشریههای شرقشناسی، ورود دولتهای جهان به عرصه شرقشناسی، تأسیس مراکز و موءسسههای شرقشناسی، ادامه حرکت انتقال میراث اسلامی به اروپا، آموزش دانشجویان مسلمان توسط شرقشناسان و تمرکز بر پژوهش و بررسی میراث اسلامی (خصوصا قرآن و تفسیر) عقاید مشترک اکثریت شرقشناسان در این دوره تکیه بر بشری و نه آسمانیبودن اسلام، نفی نبوت محمد(ص)، مخالفت اسلام با تمدن و خطرناکبودن آن برای مسیحیت بود.
اندیشه شرقشناسی پس از جنگ جهانی دوم (دوره چهارم) بهطور بسیار خلاصه باید گفت: این برهه از اندیشه شرقشناسی، دورهای است که نظرات مستشرقان نسبت به اکثر مسائل اسلامی و قرآنی دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است."