چکیده:
هدف، بررسی نقش جهت گیری مذهبی، پای بندی مذهبی و باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویهای در سلامت عمومی دانشجویان از طریق مطالعات همبستگی (تحلیل مسیر) بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان در ترم اول سال تحصیلی 87 – 86 تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت چند مرحلهای بود و تعداد نمونه را 210 نفر از دانشجویان ترمهای مختلف تشکیل دادند. پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش شامل فرم کوتاه (12 سؤالی) GHQ ، پرسشنامه 15 سؤالی پای بندی مذهبی، پرسشنامه 14 سؤالی جهت گیری درونی و بیرونی مذهبی و پرسشنامه باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویهای (با 10 سؤال) بودند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. شواهد حاصل از تحلیل همبستگیهای ساده حاکی از آن بود که پای بندی مذهبی، جهت گیری مذهبی بیرونی – شخصی، باورهای دنیای عادلانه توزیعی و باورهای دنیای عادلانه رویهای با سلامت عمومی دارای همبستگی معنادار هستند (05/0 P< یا 01/0 P<). اما تحلیل مسیر انجام شده حاکی از آن بود که فقط پایبندی مذهبی و باورهای دنیای عادلانه توزیعی قادر به تاثیر بر سلامت عمومی دانشجویان هستند. دو متغیر فوق قادر به تبیین 2/8 درصد از واریانس سلامت عمومی دانشجویان بودند.
The purpose of this research is analysis of the role of religious orientation, religiosity, and distributive and procedural just world beliefs of students by correlational studies. The statistical population includes the freshman students of the College of Psychology and Education of Azad University, Khorasgan branch, in 1386-1387 academic year. The multi-phase sampling included a sample of 210 students in different terms. The survey includes a short, 12-question, GHQ form; a 15-question questionnaire on religiosity; a 14- question questionnaire on intrinsic and extrinsic religious orientation; and a 10-question questionnaire on distributive and procedural just world beliefs. The resulting data was analyzed using the Pearson's correlation coefficient and regression analysis. The analysis of simple correlations show that religiosity, extrinsic-intrinsic religious orientation and distributive and procedural just world beliefs have a meaningful correlation with general health (P<0/01 or P<0/05).However, the analysis shows that only religiosity and distributive just world beliefs can affect general health of students. The two aforementioned variables can explain 8.2 percent of general student health variance.