خلاصه ماشینی:
"قصه فیلم کوثر در مشهد میگذرد-و مشهد زادگاه کوثر است-و«این خود او را یاری میکند تا آدمهای فضای فیلمش را بهتر حسن کند او حتی به گرایشهای مذهبی مردم یک شهر دینی بیتفاوت نیست حسنعلی کوثر با کلاسهای سینمائی بیگانه است و این خود حسنی است که کوثر را از یک سری قراردادهای کلاسیک سینما جدا میکند برای مثال در همین فیلم دو«لانگشات»به دنبال هم میآید که اینچنین پلانهائی از دید سینمای کلاسیک مردود است، فیلم کوثر از آغاز تا انجام یک دست و روان است و هیچگاه افت نمیکند،گفتگوها به زبان محلی است،و فضای فیلم خاکستری است و همآهنگ با محتوای آن،فیلم کوثر سرشار از فکر و اندیشه است و برای مدتها در ذهن باقی میماند چه زیباست صحنهایکه میرزا در جای خالی مسافر مینشیند و دوربین در روی چهره او توقف میکند و به جاست این سکون و سکوت...
ساعدی در این قصه بهگونهای دیگر از مسخ انسانها سخن میگوید،آدمهائی که با مرگ یک گاو تمام میشوند مراسم تشییع مفصلی که برای گاو ترتیب میدهند،گواه این حقیقت است که مرگ گاو برای بیلیها تحملناپذیرتر از مرگ آدمهاست این قصه ساعدی گرایشی به سمبولیزم دارد نه تا آن حد که درک و فهم آن برای تماشاگر عادی ناممکن باشد-گاو قصهایست که برای برداشت سینمائی چندان مساعد نیست حالا اگر مهرجوئی قصه این فیلم را پذیرفته و مدتها در فکر ساختن آن بوده و بالاخره هم موفق شده که خواست خود را به روی نوار فیلم بیاورد، مربوط به خود او میشود،اما نتیجه کار آنچنان است که قدرتی بعنوان خالق در پشت دوربین کمتر حس میشود."