چکیده:
مقاله حاضر در راستای آشنایی با تعالیم سنتی یهود درباره سرنوشت انسان پس از مرگ نوشته شده است. برای این منظور، علاوه بر کتاب مقدس (عهد عتیق) و تلمود، به سه اثر مکاشفه ای (کتاب اول اخنوخ، کتاب حکمت سلیمان و کتاب دوم عزرا) نیز استناد شده است. بررسی حیات اخروی و موضوعات وابسته به آن، از قبیل شئول (عالم زیرین)، ویژگی های منسوب به آن و تحول دیدگاه های مربوط به اوضاع و احوال اموات در این عالم، رستاخیز اموات و این که این واقعه چه هدفی را در پی خواهد داشت، ظهور مسیح (از نسل یوسف و داوود)، شرایط ظهور، حوادثی که پیش از ظهور و پس از آن به وقوع می پیوندد، دوران مسیحایی و خصایص آن، داوری، کیفر و پاداش اعمال انسان، و مفهوم حیات ابدی، جملگی با هدف دستیابی به آموزه ای اصیل در باره معاد انجام پذیرفته است.
This article is directed towards learning Jewish traditional teachings on human destiny after death. It has been documented to The Old Testament and Talmud besides three Apocalyptic Literature (namely Second BooK of Ezra، First Book of Enoch، Theosophy of
Solomon). The study of after-life and related themes such as Sheol (nether-land)، its attributes and transition of views related to deads' conditions، their resurrection and
its end، the coming of Messiah، the conditions of his coming and its proceeded and followed events، Messianic period and its characteristics، the judgment، reward andpunishment of human acts and the meaning of eternallife all are discussed to attain an essential doctrine on eschatology.
خلاصه ماشینی:
"بررسی حیات اخروی وموضوعات وابسته به آن،از قبیل شئول(عالم زیرین)،ویژگیهای منسوب به آنو تحول دیدگاههای مربوط به اوضاع و حوال اموات در این عالم،رستاخیز امواتو اینکه این واقعه چه هدفی را در پی خواهد داشت،ظهور مسیح(از نسل یوسفو داوود)،شرایط ظهور،حوادثی که پیش از ظهور و پس از آن به وقوع میپیوندد،دوران مسیحایی و خصایص آن،داوری،کیفر و پاداش اعمال انسان،و مفهومحیات ابدی،جملگی با هدف دستیابی به آموزهای اصیل در بارهی معاد انجامپذیرفته است.
نتیجهی داوری نیز هم برای روح و هم در اتحادش با جسمرستاخیز یافته،یا پاداش است،که با دخول در جهان آتی و برخورداری از حیات جاویدمحقق میشود و یا تنبیه است،که عبارت است از مرگ ابدی و فرود آمدن در شئول(8، a 71 ).
در ذیل،به برخی ازاصولی که از دین ایرانی به دین یهود راه یافت و در آثار مکتوب و کهن پیش از اسارت،قابلردیابی نیست،اشاره میشود: الف-وجود شیطان به عنوان روحی شریر و مبدأ شر که بر گروه دیوان و ارواح موذیحکم میراند؛ ب-وجود ملائکه(فرشتگان الهی)در مراتب و درجات معین و در رأس ایشان هفتملک مقرب به نامهای رفائیل،اورائیل،میکائیل،راگیل،سرافیل،جبرائیل و یرمائیل؛ ج-رستاخیز اموات،یعنی انسانها پس از مرگ،قیامتی خواهند داشت و از قبرهابرخاسته و با نیروی کامل جسمانی و عقلانی،دوباره زنده میشوند؛ د-اعتقاد به مسیح،به عنوان فرستادهی الهی و منجی قوم،که روزی سوار بر ابرها برزمین خواهد آمد و با آمدن او آخر الزمان فرامیرسد؛ ه-باور به اینکه در جهانی دیگر(آخرت)اعمال انسانها مورد حسابرسی قرارخواهد گرفت و پس از داوری،هرکس پاداش یا کیفر شایستهی کردار خویش را خواهدیافت(2،صص:546-548)."