چکیده:
نویسنده در این مقاله میکوشد با واکاوی داستان فریدون،وابستگی فریدون را با جشن سال نو نشان دهد و در عین حال تأثیر برخی از آیینهای کهن ایران را بر داستان بررسی کند.
خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار،به داستان اساطیری فریدون پرداخته میشود،اما برای رسیدن به
رانده شدن ضحاک از شهر،62معادلی برای این نوع مراسم بوده است.
دیگری که باید به آن اشاره شود،آیین مهر پرستی است و سرانجام آیین زرتشت، دیگر آیینی است82که داستان موردنظر ما تحت تأثیر آن قرار گرفته است.
میان جمشید و فریدون یازده نسل یاد شده است و اکثر آنها دارای نامی بودند که
روایاتی از پدر فریدون نیز با قلب پرگاو،به معنای دارندهء گاو بسیار، یاد شده است.
جاهای دیگر شاهنامه،همچون داستان نبرد کاموس کشانی،گاو مانند واژهء گرز،با صفاتی چون گاوپیکر بهکار رفته است،اما گویا در این موارد،هدف بزرگنمایی گرز
بوده است،ولی گرز فریدون بهراستی دارای سری چون سر گاو است و چنان اهمیتی
نکتهء دیگری که باید دربارهء وابستگی گاو با داستان فریدون گفته شود،این است
پیوند باورهای مهرپرستی با داستان بیشتر نیرو میگیرد؛دربارهء گاوسر بودن گرز فریدون و پیدا شدن چوبدستیهای گاوسر که پیش از این به آن اشاره شد،میتوان
داده است؛شیر این گاو که برمایه نام دارد از ویژگیهای شگرفی برخوردار است و شاید بتوان
است که چون با فرهء ایزدی روبهرو هستیم،شاید این بخش به آیین مذکور وابسته باشد.
نیست به این نکته هم اشاره شود که گویا حضور آشکار اهریمن در داستان ضحاک تحتتأثیر
مهرگان نمود رستاخیز بوده است،در این میان به مرور زمان اصل داستان تحت تأثیر
بیشتر در داستان بهکار برده،اما نویسنده با وقوف به این امر،براین باور است که بسیاری از تشبیهات و
(82)-به عنوان نمونه در آیین زرتشت،رویداد مورد بحث به این شکل دیگرگونه شده است که آسمان،آب،گاو"