چکیده:
در نوشتههای حاضر براساس یافتههای باستانشناختی،باورهای دینی مردمان ساکن در تپه حصار دامغان بررسی شده است.نحوهی تدفین اموات،بررسی نقوش سفالینهها و یپکرکهای حیوانی و انسانی به دست آمده،اصلیترین ابزارهای این بررسی به شمار میآیند.در این نوشتار،همچنین رابطهی باورهای مردم تپه حصار با ایلامیها مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"تپه حصار دامغان براساس تدفین اموات
دینی مردمان ساکن در تپه حصار دامغان بررسی شده است.
در این نوشتار،همچنین رابطهی باورهای مردم تپه حصار
سفالهای منقوش لایهی C دورهی اول است و دورهی B آغاز
الف)آثار به دست آمده از حصار IA تا پایان :IIA این
گرگان تا حصار دامغان بوده است.
قرار گرفته است،ترسیم نمودار اموات حصار I نشان میدهد که
این قوانین در دورهی سفال منقوش رعایت میشده و تا حصار
آثار اموات حصار I نشان میدهد که برای دفن مردگان از
پهلوی راست،روی زمین طوری قرار میگرفته است که رو به
پیش از پیدایش حصار IA برقرار بوده است.
تجاری حصار I و IIA به دست آورد که به شکل بهعلاوه(+)
حصار IC و IIA ،آنچه از نظر اعتقادات دینی مردم منطقه
خدای واسطهی بین زمین و آسمان بوده است و تقریبا نقش گاو
مطرح کرده است معلوم میشود که این تفکر از شوش شاید
شده است و در تپه حصار پس از هزار سال،از آن تقلید میشود.
و IB و پیکرک گاو در حصار IC نشان میدهد که این پیکرک
باورهای دینی مردم تپه حصار دامغان در دوران سفال تیرهی
او داده نشده است و باید قل از جمود این حالت به جسد داده
در حصار III ،با این که مردگان از منازل مسکونی به
تپهی حصار طبقهی III پرستش میشده است.
حصار IIIB رایج بوده است[همان،ص 88].
خدای مورد پرستش در حصار III الههی زن برهنه است که
شکل مجسمههای مفرغی مینیاتور به دست آمده است.
همراه مردم حصار بوده است."