Skip to main content
فهرست مقالات

موضوع درون ماندگار و موضوع متعدی

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 29 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، فعل، موضوع، موضوع متعدی، ذهن، موضوع درون‌ماندگار، موضوع درون‌ماندگار و موضوع متعدی، عینیت، ذاتی، فاعل

خلاصه ماشینی:

"کسانی‌که با تأمل فلسفی آشنا نیستند ممکن است این تمیز را نپذیرند؛ با این وصف، اندیشه در باب خود مفهوم معرفت اثبات می‌کند که باید موضوعی درون‌ماندگار به‌نحوی متمایز از موضوع متعدی وجود داشته باشد. بدینسان کاملا بامعناست که بگوییم موضوع ذهنی شالوده‌ای است که در ذات مفهوم علم از آن جهت که علم است اخذ شده، ولی موضوع عینی بالعرض است و بیرون از مفهوم معرفت در جهان ورای ذهن قرار دارد و به‌عنوان علت غایی در مورد واقعی معرفت ما به موضوعی خارجی عمل می‌کند. با این وصف، باید اظهار داریم که مفهوم ارسطویی «علیت» به‌نحوی‌که در اینجا تفسیر شده است لزوما نظریه دیگری از هماهنگی [= انسجام] به‌گونه‌ای مقابل با نظریه مطابقت ارائه نمی‌کند ـ هماهنگی به معنای اتحاد اشیاء به‌عنوان موضوع خارجی با آن چیز به‌عنوان موجودی ذهنی که پس از آن برای ما آشکار می‌گردد. برتراند راسل می‌نویسد: «درباره موضوع داده حسی، دیدیم که حتی اگر موضوعات مادی وجودی مستقل داشته باشند، باید دارای تفاوت خیلی زیادی با داده حسی باشند و تنها از نوع تطابقی که میان یک کاتالوگ با چیزهایی که کاتالوگشان ارائه شده است وجود دارد دارای تطابقی با داده حسی‌اند. »(22) به هر روی از دیدگاه او بی‌معنا خواهد بود که واقعیت عینی این موضوعات در ذهن ما حضور یابند به‌نحوی‌که بطور کلی یک موضوع بیرونی مبدل به درونی گردد و یک وجود مستقل، از نظام وجودی خود به نظامی مفهومی که در موقعیت ذهنیت ما قرار دارد نزول کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.