چکیده:
این مقاله برای ارزیابی و توسعه در خدمات مرجع وب سایتهای کتابخانه در اینترنت رائه میدهد.این الگو چهار نوع از خدمات را به تصویر میکشد:خدمات اطلاعاتی،خدمات ارزشافزا،سرویسهای ارتباطی،و خدمات اجرایی.این مدل بر منبای الگویی که برای توسعه وب سایتهای دولتی در انتشاراتی که از سوی اتحادیه اروپا در سال 1998 ارائه شده توسعه مییابد.[این مدل]با هدف برآورد میزان قابلیت اجرای آن در فرآیند ارزیابی،در بررسی خدمات مرجع وب سایت کتابخانههای عمومی و تحقیقاتی دانمارک[به صورت]توامان به کار گرفته شده است و نتایج نشان داد که این مدل قابلیت اجرا در جهت ارزیابی خدمات مرجع هر نوع کتابخانهای را دارد و میتواند مبنای توسعه این خدمات واقع شود.
خلاصه ماشینی:
"[این مدل]با هدف برآورد میزان قابلیت اجرای آن در فرآیند ارزیابی،در بررسی خدمات مرجع وب سایت کتابخانههای عمومی و تحقیقاتی دانمارک[به صورت]توامان به کار گرفته شده است و نتایج نشان داد که این مدل قابلیت اجرا در جهت ارزیابی خدمات مرجع هر نوع کتابخانهای را دارد و میتواند مبنای توسعه این خدمات واقع شود.
اشکل زبانی:حتی اگر آنها[کاربران]به تنهایی با خدمات مرجع مرتبط نباشند،تأکید بر این است که باید از هر نوع خدماتی در اینترنت حداقل یک نسخه به زبان انگلیسی وجود داشته باشد که برای کاربران بیشتری قابل استفاده باشد،اما ضمنا این نکته را نیز باید در نظر داشت که گسترش بیشتر زبانهای غیر بومی برای ملاقات با کاربران متنوع در جامعه[خالی از لطف نیست].
این مدل مبنای ارزیابی،هم برای وب سایت کتابخانههای عمومی و هم برای کتابخانههای تحقیقاتی بوده است و چنانچه«ما واقعا خواستار ارائه خدمتی به کاربرانمان باشیم»جهت[استفاده در]فرآیند مداوم توسعه نیز توصیه میشود."