Skip to main content
فهرست مقالات

جنبه ای تجربی از علم حضوری

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : درد، معرفت، بازنمود، حسی، آشنایی، راسل، معرفت از راه آشنایی، ذهن، معرفت حضوری، جنبه‌ای تجربی از علم حضوری

خلاصه ماشینی:

"جنبه‌ای تجربی از علم حضوری*اشارهدر این نوشتار، ابتدا دریافت‌های حسی و احساسات انسانی همچون درد و لذت به‌عنوان برخی از مصادیق علم حضوری برمبنای فلسفه اشراقی تبیین می‌شود و سپس جهات تمایز و اشتراک آنها با «معرفت از راه آشنایی» راسل و «شهود» برگسون مورد بررسی قرار می‌گیرند و ادامه بحث، اختصاص دارد به بررسی تطبیقی این نحوه از علم حضوری با برخی دیدگاههای ویتگنشتاین و جمع‌بندی نهایی و تاکید نویسنده بر رویکرد اشراقی مذکور. او می‌نویسد:«تا آنجا که به اشیاء مربوط می‌شود ممکن است ما به آنها آگاهی داشته باشیم یا نداشته باشیم، ولی هیچ وضعیت ذهنی اثباتی برای ذهن وجود ندارد که بتوان آنرا به‌عنوان معرفت خطا نسبت به اشیاء، توصیف کرد، دست کم در مواردی که ما خود را به معرفت از طریق آشنایی محدود می‌کنیم. این صرفا بدان جهت است که در آشنایی با ادراکات حسی و احساسات همچون درد و لذت، هیچ موضوع غایب/ بیرونی وجود ندارد و بنابراین در زمان تجربه، نیازی به یک بازنمود [= صورت ذهنی] از آن موضوع نیست. به‌نظر می‌رسد او این سؤال را مطرح کند که ما در مورد تجربه درد واقعا از چه چیزی رنج می‌بریم؟ از یکبریدگی در انگشتمان، یا شکستگی‌ای در پایمان، یا به تعبیر خود او از صورت [ذهنی] ـ یا به تعبیر راسل از داده‌ای حسی ـ ناشی از آن بریدگی یا شکستگی؟ او معتقد است نامعقول است که مسئولیت را بر عهده داده‌های حسی یا بازنمود و نمود تجربه درد بگذاریم درحالیکه واقعیت آن درد مطلقا در نفس یا برخی از قوای ذهنی آنکه رنج می‌برد حضور دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.