خلاصه ماشینی:
"اگر بپرسیم مشکل «زیبا» چیست و چگونه توضیح داده میشود چه پاسخی خواهی داد؟ او به این ترتیب مخاطب را وادار میکند در جستوجوی پاسخ درست برآید یا تعریفی عرضه کند که همه اجزاء درآن موجود باشند و آن گل هم گلی است به خودی خود بدون درنظرگرفتن اجزاء و این همان مفهوم کلی یا ایده است.
زمانی که تصدیق میکند نمیداند، راه برای فهمیدن او باز میشود و این خود پیشرفتی است در کار یادآوری، چرا که علم به اینکه نمیدانم به ما کمک میکند که حالت توجه پیدا کنیم.
عجیب این است که زمامداران آتن، به رغم اینکه سقراط انسانی جریده رو بود و در دستهبندهای سیاسی شرکت نمیجست، از او میهراسیدند و او را قدرتی سیاسی معارض خود میپنداشتند و حق هم داشتند بترسند، چرا که سقراط از همه نادرست کرداریها و ناراستیها انتقاد میکرد و جوانان را به دانش آموختن راستین راهبر میشد و این به قوه، خود، خطری بود برای آن زمامداران.
گوته)، اما این شکاکیت اعتبار زمامداران آتن و مخالفان سقراط را از بین میبرد و از دامنه نفوذ و اعتبار ایشان میکاست ، او آموزش دهنده معنای حقیقی دینداری و اخلاق بود و اتهام او در زمینه بیاعتبار کردن دینداری جوانان، بنیادی نداشت.
رز، ص 335، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران 1358) در قرون میانه، فلسفه اخلاق و نظریه دانش سقراطی رواج بسیار یافت اما اینکه جامعه تئولوژی پوشیده بود و به ویژه نظریه جاودانگی روان او، سرچشمه الهام بسیاری از الاهیدانان شده و آنها از روش استدلال سقراط در این زمینه سود جستند."