خلاصه ماشینی:
"این خودآموزان بیپروا که نه «چگونگی نوشته شدن»و نه «چگونگی بازی»را می- دانستند جز از غریزه خود چیزی نمیشناختند،و هر مانعی را در سر راه آن می- دیدند و میروفتند،از سالن ایتالیایی گرفته تا چفت و بستهای سنتی روایت،و سر مست از این فضای برهنه،از این زمان گذشتهای که برکنار از هرگونه وسواسی آن بقیه در صفحه 36 سینمای آزاد گروه«سینمای آزاد»توانست در جشنواره سیاسی مجسمه مطلا دیپلم افتخار بدست آورد- چون بسیاری از تماشاگران سینمای آزاد نظر ما را درباره قضاوت داوران برای فیلمهای 8 میلیمتری خواستار شدهاند اعلام میداریم که شرکت ما در این جشنواره جدا از جایزهای که بدست آوردیم به خاطر-نضج و گسترش سینمای تجربی بوده است درباره هیئت داوران-آقای فریدون رهنما که همیشه گروه ما و سینمای تجربی را تائید کردهاند و همچنین آقای فرخ غفاری در صلاحیت و نیکاندیشیشان شکی نیست متاسفانه در رایگیری شرکت نداشتهاند و از میان داورانی که رای دادهاند آقای مهندس هوشنگ طاهری با شهامت و استقامت ستایش انگیزی پشتیبان فیلمهای سینمای تجربی بودهاند.
به قول یونسکو و بکت،این جهان نوست در آستانه دوران کمونیسم،زبان روزانه ما مطرح بود،حتی طبیعت این زبان از آغاز روی کارآمدن وسایل بیان گوشی و چشمی دگرگون شده بود،در حقیقت معنای کار تازهکاران نوپای ما که سخن را رد میکردند و زبان تن را فرا می- خواندند چه بود؟چه بسا قصدشان رد بیان روشنفکرانه به سود بیان محسوس بود،و این بهمعنای هشیار شدن در این است که زبان برای گوش اغلب جای خود را به زبان برای چشم میدهد و تئاتر نمیتواند در برابر این تازگی کوبنده و مهم کور باقی بماند.
همچنین مطلب بر سر آن نبود که به قوانین کهنه مکان و زمان برگردیم،آنطور که یونسکو و بکت با آن میجنگیدند،بلکه صحبت بر سر آن بود که از این چیزها پا فراتر گذاشته شود تا ذوق تماشاگر تصدیق کند که مسایل هماهنگی مکان و زمان دیگر مطرح نیست و باید از این نیازهای روشنفکرانه دست برداشت و به مقام نیازهای احساسی ناب ارتقاء پیدا کرد."