خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه تاوان یکی از بهترین نمونههای رمان پست مدرن است ،مقالهء حاضر تلاشی است تا عناصر فراداستانی این اثر نمایان شود.
اگر چه به طور کلّی آثار مک ایوان از لحاظ ساختار روایی، سنّتی به نظر میرسند،بهره بردن از نثر منحصر به فرد،شخصیتپردازی استثنائی و طنز و کنایهآمیز سبب شده است تا آثارش،هم در حوزهء سنتی و هم پست مدرن،مورد توجه قرار گیرد.
پاتریشیا وا( PATRICIA WAU?H )در تعریف فراداستان میگوید:«این واژه به داستانهایی اطلاق میگردد که خودآگاهانه و اصولی، توجه خواننده را به ماهیّت خیالی و تصنعّی داستان جلب میکنند و از این طریق،ارتباط بین واقعیت و تخیّل را به چالش میکشانند»( 2,WAU?H ).
آنچه که خواننده مشاهده میکند،این است که رمان فراداستانی با نشان دادن آشکارانهء ماهیتّ خود بازنگرش،اهمیتی بالاتر از داستان پیدا میکند.
تاوان،داستانی در دل داستان تاوان(1002)،یکی از معروفترین آثار مک ایوان و از بهترین نمونههای رمان پست مدرن در ادبیات انگلیسی قلمداد میشود.
سپس در پایان قسمت سوم،براینی رابی را میبیند که ارتش را رها کرده است و در کنار سیسیلیا زندگی میکند.
براینی میگوید اگر چه نتوانسته است در واقعیت رابی و سیسیلیا را به هم برساند،به جبران اشتباهش آنها را در دنیای داستان به هم رسانده است.
بنابراین براینی با مرتبط ساختن نامه و آنچه از رابی و سیسیلیا کنار حوض دیده است به داستان پریان،ضرورت خلق یک دوشیزهء قهرمان و یک نیروی اهریمنی را احساس میکند.
یکی از دلایل برای پایان خوش نیز این است که خواننده بارها و بارها داستان را بخواند.