چکیده:
هر اثر ادبی را میتوان از سه منظر ساخت درونمتنی،بافت اجتماعی و فرهنگی مورد مداقه قرار داد.خلق جهان اثر ادبی، جدای از حوزهء فکری کل جهان نیست؛اما ممکن است انگارههایی را با خود داشته باشد که به مدد آن،بتوان دادههای مناسبی را برای تحلیل پدیدههای جامعهشناسی یک نسل در زمانهای خاص نشان داد.برخی از این آثار به لحاظ فرم،و برخی دیگر از نظر محتوا «جریانساز»هستند. یکی از ساحتهای گسترده برای تحلیلهای اجتماعی و شناخت ابژهء نسلی،موضوعات بدیع در حوزهء ادبیات پایداری است. در این نوشتار،با نگاهی به سومین مجموعهء داستانهای یوسف(1387)،که محصول مسابقهء داستاننویسی با همین عنوان و در موضوع دفاع مقدس است،ضمن اشارهای اجمالی به رویکرد جریانسازی برای جهانی شدن داستان کوتاه ایران،تحلیل ساختاری یکی از داستانهای کوتاه مجموعهء مذکور را از دریچهء چند عنصر داستانی،برای نشان دادن توانش زبانی وشناخت ابژهء نسلی عرضه کردهایم.
خلاصه ماشینی:
. نقد و بررسی کتاب جریانسازی داستان کوتاه جنگ نگاهی به مجموعه داستانهای یوسف *محمود رنجبر *یوسف(مجموعه داستان) *چاپ اوّل،تهران:بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس،7831 چکیده هر اثر ادبی را میتوان از سه منظر ساخت درونمتنی،بافت اجتماعی و فرهنگی مورد مداقّه قرار داد.
در این نوشتار،با نگاهی به سومین مجموعهء داستانهای یوسف(7831)،که محصول مسابقهء داستاننویسی با همین عنوان و در موضوع دفاع مقدّس است،ضمن اشارهای اجمالی به رویکرد جریانسازی برای جهانی شدن داستان کوتاه ایران،تحلیل ساختاری یکی از داستانهای کوتاه مجموعهء مذکور را از دریچهء چند عنصر داستانی،برای نشان دادن توانش زبانی وشناخت ابژهء نسلی عرضه کردهایم.
مسابقهء سراسری داستاننویسی دفاع مقدّس،با عنوان«یوسف»، که توسط بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدّس برگزار میگردد، یکی از مهمترین بسترهای این تعامل روشمند برای آفرینش هنری،در چند سال اخیر است که به دور از غوغای«سریدوزی»ها سفارشینویسیها،آزادی گفتوگو را به نویسنده داده است،تا خود،در جریان گفتوگویی خود،بسنده و شکوفا به دنبال گمشدهء خویش-زبان و معنا-باشد،که در فرمی به نام جریان داستان کوتاه جنگ نمود مییابد.
اما در کنار این موفقیت بزرگ ادبیات ایران، باید یک نکته دیگر را هم در نظر گرفت که بهرغم تعارفات معمول دبیران،چنین مسابقهها و جشنوارههایی برای درج داستانها در یک مجموعه و عرضهء آن به مخاطب(یوسف 3،7831:10)،توجه اجمالی به نقد و گزینش این آثار،در دایرهای بسته و«با حضور جمعی از بهترین داوران ادبیات داستانی»(همان)صورت گرفته است.