خلاصه ماشینی:
بیان کلیّات،با بررسی این مفاهیم آغاز شده است:ادبیات چیست؟، ادب چیست،ریشهء آن کدام است؟،داستان و شکلهای آن در آینهء ادبیات، نثر داستانی،داستان،طبقهبندی داستان از نظر محتوا(1.
نویسنده ذیل هر کدام از این عناوین،به مواردی از قصص قرآن اشاره میکند و آنها را بهعنوان شاهدی برای برقراری مشابهت با عناصر داستان معاصر و رمان کلاسیک اقامه میکند.
نویسنده سپس به موارد افتراق میان ساختار و بنیان قصّههای قرآنی با داستان معاصر و رمان کالسیک اشاره کرده است:1.
در اینجا نویسنده با طرح پرسشهایی،حتی از درستی داستان نامیدن قصههای قرآن میپرسد و اینکه چرا باید اصرار داشته باشیم که قصّههای قرآنی را با تعریف داستان کلاسیک و حتی مدرن و پست مدرن مطابقت بدهیم؟ در فصل سوم،ا ادبیات انقلاب اسلامی و نسبت آن با رمان سخن گفته شده است.
نویسنده در آغاز به مباحث کلّی دفاع مقدّس،ادبیات داستانی جنگ، سابقهء رمان مقاومت،توجّه به رمان جنگ در دنیای امروز،حضور نویسندگان در جبهه و منابع و امکانات خلق ادبیات دفاع مقدّس پرداخته شده است.