خلاصه ماشینی:
"این صدا میگوید کودکی که شاخهی شکوفهدار را شکسته در واقع بال فرشتهای را شکسته است: «این چیه؟یک شاخهی بید کی کی کی آن را چید کی آن را از شاخهی خود جدا کرد دلش را با غصهها آشنا کرد شاخهای که شکوفه روی آن است مادر او درخت مهربان است توی کتاب قصهام نوشته است که شاخه مثل بال یک فرشته است ندیدی یک گوشهی باغ نشسته فرشتهای که بال او شکسته!» (به تصویر صفحه مراجعه شود) («این چیه؟»ص 11) بهتر بود این جملهی تأثیرگذار در شعر حالت پیشگیرانه داشت تا سرزنشگر.
شیپور،شیپور است و پیام اخلاقی که از این شعر،به عنوان یک بزرگتر مقتدر میتوان برای بچهها تفسیر کرد این است که بیموقع شیپور نزنن!یا سروصدا نکنن!وگرنه شیپور چه کار بهتری غیر از شیپور زدن میتواند داشته باشد؟ به این شعر نیز توجه کنید: این چیه؟یک گربه که در کمین است دنبال یک جوجهی نازنین است جوجه خروس کوچولو داد میزند:قوقولی قوقو دم سیاهت لب باغچه پیداست خدا خودش مواظب جوجوهاست» («این چیه؟»ص 02) شتابزدگی در به وجود آوردن شعر با پیام اخلاقی برای گنجاندن در مجموعهای با موضوع یکسان،در اینجا نیز منجر به عدم هماهنگی،عدم تناسب و کمتوجهی به درک مخاطب شده است.
ثانیا ممکن است کودکی کنجکاو وگربه دوست پیدا شود و از خودش بپرسد،پس خدا چرا فقط مواظب جوجههاست و مواظب گربهها نیست؟ غیر از اینها،اشکال تصویری آشکاری نیز در صفحات مربوط به این شعر وجود دارد و تصویر به گونهای است که سؤالات زیادی را در ذهن کودک ایجاد میکند."