خلاصه ماشینی:
"فهم روشن از آیات میردامادی برای تبیین آیات کریمه،در همه جای تفسیر به ترتیب زیر عمل کرده است: الف ـ بیان ارتباط آیه مورد نظر،با آیات قبلی.
و در تفسیر آیه«إن اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا و هدی للعالمین«(آل عمران،3/97) چنین می گوید:»بعضی گفتند:مراد اول بیتی است که قرار داده شده برای عبادت،و قبل از آن نبود بیتی که مردم در عبادت،توجه به سوی آن کنند«.
میردامادی در این گونه آیات متشابه،به دلیل قرائن برخلاف،به ظواهر آن ها تمسک نکرده است،وی در تفسیر آیات متشابه،مانند«الرحمن علی العرش استوی« (طه،20/5) به ادله عقلی و نقلی استناد نموده است.
و نیز از متشابهات، این آیات است:»ید لله فوق ایدیهم«(فتح،48/10)،»و جاء ربک و الملک صفا صفا«(فجر، 89/ 22)،»الرحمن علی العرش استوی«(طه،20/ 5)که معنای آن ها ظاهر است اما مدلول آن ها مخالف با عقل است«:(خلاصة البیان،ج 1/ص270ـ271).
بنابراین دریافت و فهم صحیح آیات قرآن،با حدیث رسول خدا (ص)ممکن خواهد بود،ائمه معصومین(ع)،نیز مانند پیامبر(ص)در سه موقعیت،شارح کلام الهی بوده اند: الف ـ پاسخ به پرسشها ب ـ احتجاج و استدلال به آیه ای ج ـ بیان و توضیح آیه ای از آیات مشکل قرآن تفسیر خلاصه البیان،مانند تفسیرهای نور الثقلین و البرهان فی تفسیر القرآن،از امامیه،و تفسیر الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور،اثر سیوطی صبغە روائی داشته و تفسیر مأثور محسوب می شود.
صفای باطن و هدایتگری و انسان سازی صفای باطن مفسر در تفسیرش،تأثیر عمیق خود را خواهد گذاشت درس تفسیر میردامادی در مسجد جامع گوهرشاد به اعتراف شاگردانش،فقط زبان علم و دانش نبوده، بلکه زبان اخلاق، عبادت و سلوک الی الله بوده است."