چکیده:
مقاله «هنر،معماری و قرآن»تالیف الگ گرابار است که در آن ابتدا به بررسی اشارات مستقیم و غیرمستقیم آیات قرآن به هنر و معماری پرداخته شده،آن گاه موضوع تاثیر و کاربرد قرآن در هنر و معماری تجزیه و تحلیل می شود و در این باره به برخی از کتیبه ها و بناها و مشخصات آنها اشاره می شود.در پایان نگارنده مطالبی درباره استفاده از دستاوردهای هنری در تزئین قرآن به رشته تحریر در می آورد.
خلاصه ماشینی:
"افزون بر این»آمریکایی های آفریقیایی«(= مسلمانان سیاه آمریکا که نژاد آفریقیایی دارند) با عنوان African Americans مدخل قرار گرفته اند و مقاله ای درباره آنها و قرآن مخصوصشان6 تألیف شده است،زیرا این گروه در میان فرقه های اسلامی موجود در کشورهای غیر اسلامی،اعتقادات خاصی درباره اسلام و همچنین قرآنی مخصوص به خود دارند.
اگر تلویحا بر چهار دین مختلف اشاره شده باشد،اسلام،یهود و مسیحیت را به سادگی می توان دریافت (حتی اگرمشخص نباشد کدام واژه به کدام نظام دینی تعلق دارد)، اما سؤال این است که دین چهارم کدام است؟در واقع بسیاری از افراد در ترجمه «مساجد»به Mosques به دیده تردید می نگرند،چون در هیچ جای دیگر قرآن کلمه مسجد به تنهایی به کار نرفته تا معنای صحیح آن یعنی محل نمازگزاردن خاص مسلمانان،مستفاد گردد.
آخرین ارجاع مهم و بصری قرآن در خصوص بهشت و امور قابل تصور آن است که ابرار،جامه های زیبایی بر تن دارند (فاطر:33،دهر:21) و در آنجا با خدمتکارانی رو به رو می شوند (دهر:17ـ 15) که ظروف (آنیه)،قدح ها (اکواب) و جام هایی (کأس) درخشان چون بلور یا نقره به دست دارند (به نظر می رسد این تفسیر صحیح عبارت قواریر من فضة در آیه 16 سوره دهر باشد).
آیا آنها واقعا تصاویر مسجد هستند؟ اگر چنین است آیا آنها بازنمایی های عماراتی خاص هستند یا نمونه هایی از انواع عام مسجد؟شاید آنها تصویرگر آیاتی هستند که در قرآن به توصیف عمارات بهشت می پردازند؟تاکنون هیچ پاسخ قاطعی به این سؤالات داده نشده است،اما گمان می رود مجموعه پیچیده ای از اشکال و صور کمابیش منحصر به تزئین قرآن وجود داشته باشد."