چکیده:
این نوشته پس از مفهومشناسی کرامت در مقام تبیین اثبات کرامت ذاتی برای انسانها بر آمده و در پی آن به ریشههای کرامت ذاتی و نقش انبیا در احیای آن و نیز جلوه های آن از منظر قرآن و سنت و تربیت یافتگان این مکتب از جمله امام خمینی رحمة الله پرداخته است.در پایان نیز با مقایسه میان کرامت انسانها در مکتب اسلام و جهان غرب ثابت کرده است آنچه در غرب تحت عنوان کرامت انسان مطرح میشود،شعاری بدون واقعیت خارجی و بر خلاف کرامت از منظر قرآن و حدیث است
خلاصه ماشینی:
"منظر قرآن و سنت و تربیت یافتگان این مکتب از جمله امام خمینی رحمة الله پرداخته است.
پایان نیز با مقایسه میان کرامت انسانها در مکتب اسلام و جهان غرب ثابت کرده است آنچه
این نوشته نگاهی اجمالی به کرامت انسان از منظر قرآن و حدیث دارد.
الف)کرامت ذاتی و طبیعی که از سوی خداوند به انسان داده شده است.
خداوند در آیاتی از جمله این آیه به این کرامت اشاره کرده است:«و لقد کرمنا بنی
انسان در میان موجودات از کرامت ذاتی برخوردار است تمام انسانها در این موهبت
با کوشش و خواست خود انسان حاصل میشود و در آیاتی به این کرامت اشاره
پرسش شایستهء طرح و تحقیق این است که فضیلت و کرامت انسان یک مفهوم
جلوههای کرامت از منظر قرآن فراوان است این جلوهها در منطق وحی و قرآن
از آیات استفاده میشود انسان برخوردار از ارزش و کرامت ذاتی است که
این مقام نیز از ویژگیهای انسان است و در مورد هیچ موجودی از موجودات
در موارد بسیاری از روایات به کرامت انسان اشاره شده است.
بیان امیر مؤمنان علیه السلام در این بخش از نهج البلاغه اشاره به همان آیاتی است که
توجه کامل به کرامت انسان کرده است اشاره شود.
اما در اسلام کرامت انسان عام است و شامل تمام انسانها حتی بردگان
حضرت امام براساس آموزههای دینی برای انسان کرامت ذاتی قائل بود.
در این پیام بر مسائل مهمی در حفظ کرامت انسان تأکید شده است.
این نمونهها و همانند آنها نشانگر آن است که حضرت امام برای انسانها ارزش و"