چکیده:
رآن کریم از جنبههای گوناگون معجزه است و اعجاز علمی یکی از این ابعاد میباشد.در این میان«اعجاز رنگها»موضوعی است که کمتر مورد توجه و بحث قرار گرفته است؛درحالیکه با اثبات آن،گوشهای دیگر از اعجاز علمی قرآن روشن میشود.این مقاله در پی اثبات این ادعا است که خداوند در بسیاری از آیههای مربوط به رنگها،به آثار روانی رنگ بر شخصیت انسان اشاره کرده است.نویسنده پس از بیان جایگاه و ضرورت موضوع،آیههایی را که واژه «الوان»و«لون»در آنها به کار رفته است میآورد،سپس جداگانه رنگهای زرد، قرمز،آبی،سبز،سفید و سیاه را در قرآن بررسی میکند و توضیح میدهد که قرآن از یک رنگ معنوی،ورای همه رنگها،نام برده است که«رنگ خدایی و توحید»و بهترین رنگهاست.آیات مربوط به رنگها،گاه اعجاز علمیاند و در مواردی شگفتیها علمی قرآن به شمار میآیند؛ضمن اینکه اختلاف رنگ در جهان آفرینش،هم نشانه توحید ربوبی است و هم میتواند نشانه حکمت الهی باشد.
خلاصه ماشینی:
"قرآن شاید برای اولین بار به برخی آثار رنگها اشاره کرده است و بشر تا زمان
بیشتر کارهای انجام شده تنها درباره اصل رنگ در قرآن است و دربارهء
است،مثل سفید و سیاه و زرد و قرمز و ممکن است مراد از تفاوت رنگها
رنگ را برای اولین بار مطرح کرده است،میتوان گفت این آیه از آیات مربوط
در کوهها اختلاف رنگها و نیز چند رنگ مشخص نام برده شده است.
رنگهای راههای کوهها(جدد)است یا انواع گوناگون رنگ قرمز و درجات مختلف این رنگ خاص،به نظر میرسد تفسیر دوم بهتر باشد؛یعنی مراد درجات
قرآن کریم با توجه به آثار روانی رنگ زرد در آیاتی،به این رنگ
معنای شدت رنگ است و بیشتر درباره زرد و قرمز به کار میرود؛بنابراین واژه
در این آیه،به اثر شادی آفرین رنگ زرد اشاره و یک قانون کلی درباره تأثیر
خداوند در این آیه رنگ زرد را برای حالت پژمردگی و مرگ
به کار برده است که با کاربرد آن در آیه 96 سورهء بقره که رنگ زرد را
رنگ سبز زیباترین رنگی است که ده بار در قرآن مطرح شده و در چند آیه
همچنین رنگ گیاهان سبز هم چند بار در قرآن تکرار شده است.
رنگ سبز نماد حیات و جاودانگی ایمان و کمال است و این در بهشت به
بهجةبه این اثر رنگ سبز اشاره دارد که میتواند از اشارههای علمی قرآن یا
است گرد میآوریم!» رنگ آبی در این آیه دلالت بر ترس و وحشت نمیکند؛جز آنکه با رنگ
آمده است که شاید اشاره به اصل بودن نور سفید برای سایر رنگها باشد(فتحی،"