Skip to main content
فهرست مقالات

تکوین تاریخی زیباشناسی ناب

نویسنده:

مترجم:

(20 صفحه - از 147 تا 166)

کلید واژه های ماشینی : هنری، تاریخی، اجتماعی، اثر هنری، تولید، محصول، تاریخی زیباشناسی ناب، نقاشی، تجربه، پرسش

خلاصه ماشینی:

"ناتوانی مورخان هنر از به پرسش کشیدن همه آنچه به طور ضمنی در مفهوم مدرن هنرمند نهفته است، به ویژه ایدئولوژی حرفه‌ای «خالق» خلق‌نشده که طی قرن نوزدهم بسط یافت، و همچنین ناتوانی آنان از رها ساختن مقوله سوژه یا فاعل مشهود، یعنی همان هنرمند (یا در زمینه‌های دیگر، نویسنده، فیلسوف، محقق) به منظور بررسی آن میدان یا حوزه تولید که هنرمند (به منزله «خالقی» که به لحاظ اجتماعی برپا شده است) محصول آن است، باعث می‌شود تا مورخان هنر ______________________________ 1منظور موءلف اشاره به این اعتقاد مسیحی است که به هنگام اجرای مراسم عشاء ربانی، به واسطه وقوع معجزه الهی، نان و شراب مصرف شده از سوی موءمنان به لحاظ جوهری یا ذاتی به گوشت و خون عیسی مسیح بدل می‌شود. به مانند نقاشی ناب که، همانطور که زولا درباره آثار مانه نوشت، می‌بایست در خود و برای خود به منزله یک نقاشی ــ یعنی به منزله بازی شکلها و حجمها و رنگها ــ نظاره شود، و نه به عنوان نوعی گفتار، یا به بیان دیگر، می‌بایست مستقل از هرگونه ارجاع به معانی فراتر (transcendent) از خود درک شود، نگاه ناب نیز (که همبسته ضروری نقاشی ناب است) محصول نوعی فرآیند پالایش است، نوعی تجزیه و تحلیل حقیقی ذات یا جوهر که توسط خود تاریخ انجام می‌شود، آن هم در جریان انقلابهای متوالی که، در قلمرو هنر نیز به سان حیطه دین، همواره نهضت آوانگارد جدید را وامی‌دارد تا ــ به نام رجعت به روشنی و دقتی که خاص هر شروع و آغازی است ــ مکتب ارتدوکس و رسمی را با ارائه تعریفی نابتر از ژانر یا نوع هنری به چالش طلبد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.