چکیده:
مسئلة خاتمیت رسول گرامی اسلام،از مسائل دروندینی به شمار آمده و قرآن کریم و روایات متواتر اسلامی به آن تصریح داشته و جای هیچ تردیدی را باقی نگذاشته است،در عین حال دیده میشود که برخی،نه تنها آیات و روایات مزبور را ناتمام دانسته،بلکه آیات متعددی را به عنوان دلیل بر استمرار رسالت،پس از رسول گرامی اسلام ذکر کردهاند.در این نوشتار سخنان یادشده،به دقت بررسی و بطلان آن از جهات متعدد،آشکار شده است.
خلاصه ماشینی:
"2. بدون تردید،نمیتوان گفت که واژة خاتم به معنای زینت یا تصدیق است اما به معنای زینت نیست؛زیرا اگر واژة خاتم به معنای زینت باشد،باید به هر چیزی که زینتدهنده باشد اطلاق گردد؛بنابراین به هر کفش و کلاه و لباس که زینت انسان است و همچنین به فرش و چیزهایی که زینت خانه به شمار میرود اطلاق گردد،در حالی که بطلان این مطلب،ناگفته پیداست و اما به معنای تصدیق نیست؛زیرا اگر واژة خاتم به معنای تصدیق باشد و پیامبر خاتم،به لحاظ اینکه تصدیقکنندة پیامبران پیشین است،خاتم النبیین نام گرفته باشد،باید همة پیامبران الهی،به جز حضرت آدم را به خاتم النبیین توصیف کنیم؛زیرا هر پیامبری،پیامبر قبلی را که از طرف خدا آمده است،تصدیق کرده است،در حالی که اطلاق این کلمه در هیچ کتابی،دربارة هیچ پیامبری،جز پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله دیده نشده است و همین مطلب بطلان ادعای یاد شده را آشکار میکند.
شبهه دوم شبهة دیگری که در این بخش مطرح شده،این است که آیة پانزده سورة مبارکة غافر،این معنا را میرساند که رسالت و پیامبری با آمدن رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و اله پایان نیافته است،بلکه پس از وی نیز فرشتة وحی بر شخص دیگری نازل خواهد شد؛زیرا خداوند در این آیه میفرماید:<رفیع الدرجات ذو العرش یلقی الروح من أمره علی من یشاء من عباده لینذر یوم التلاق>1."