خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) [عکس] فرانک گولکه و زمیننگاری جدید مهدی فروغی منظرهنگاری بیگمان یکی از گرایشهای اصلی عکاسی در طول تاریخ این رسانه بوده است.
"02 هرچند در نگاه اول ممکن است چنین برداشت شود که نئوتوپوگرافرها نگاهی غیر زیباییشناسانه و بدوی را دنبال میکنند و تصاویر آنان عاری از هر حس یا لذت برای مخاطب است،اما با نگاهی موشکافانهتر و دقیقتر به آثار و نیز گفتههای آنها میتوان به درکی درستتر از زیباییشناسی زمیننگاران جدید دست یافت.
"22 اکنون جای طرح این سؤال است که،چنانچه بخواهیم هرگونه نگاه زیباییجویانه را در آثار نئوتوپوگرافرها نفی کنیم،در رابطه با جست و جوهای جدی آنها برای دستیابی به ماحصل خوب، چه میتوانیم بگوییم؟از قرار معلوم،عبارت درستتر دربارهء این عکاسان،اینگونه خواهد بود:"آنها ه در پی نگاهی عوامانه و غیر زیباییشناسانه،بلکه در جست و جوی زیباییشناسی جدیدی در تصویر عکاسی هستند.
" او همچنین در جای دیگری از مقالهاش،در جملهای موشکافانه، اینچنین به تبارشناسی آثار آن عکاسان میپردازد:"الگوهای عکاسانهای که آدامز و بالتز دنبال میکنند،نه در عکاسی منظره، بلکه در آثار واکر اونز و رابرت فرانک دیده میشود.
گولکه در مجموعهء"منظرههایی از وسط جهان"،بار دیگر رابطهء خویشاوندی انسان و طبیعت را بررسی میکند،با این تفاصیل که اینبار وی به مناظر خوشنشینی طبیعی رو آورده است.
خصلتهای کمی شخصیتر اما،گذشته از همهء این مسائل،خصلتهای شخصیتری نیز در آثار گولکه به چشم میخورند که برای ما تداعیکنندهء حال و هوای کاپونیگرو است(از یاد نبریم گولکه در ابتدای مسیر عکاسیاش،چندی از محضر وی بهره برده است)."