خلاصه ماشینی:
"در این موقع آقای بهرامی در حالیکه در فکر فرو رفته بود سرش را چند بار تکان داد و زیر لب گفت «عجب!» آن روز ساعت آخر که از مدرسه خارج میشدم،آقای بهرامی از پشت سر صدایم کرد و در حالیکه با عجله خودش را به من میرساند،گفت:«آقا!امروز من از راهنماییهای شما و آقای شمس خیلی استفاده کردم،اما بالاخره دقیقا روشن نشد که علت یا علل اساسی در عدم علاقه دلجو به درس و تکالیف چیست؟شما فکر میکنید که چه عواملی در تنبلی و یا بیعلاقگی دانشآموزان نسبت به درس خواندن میتواند مؤثر باشد!؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) قسمت اول تربیت اجتماعی محسن ایمانی مقدمه: با عنایت به اینکه گاه در حرکات و سکنات دانشآموزان در سر کلاسها و یا در محیط مدرسه و خارج از آن اعمالی دیده میشود که مخالف با شئون جامعه اسلامی ما میباشد و از آنجاییکه گاه برخوردهای نامناسبی از سوی دانشآموزان در هنگام تماس با دیگران بروز مینماید و در نتیجه موجبات ملالت آنان را فراهم آورده،منجر به بروز مشکلات و مسائلی در محیط مدرسه میگردد."