خلاصه ماشینی:
"اما متأسفانه،بعضی قلمبدستان،بجای نقد«قول»در مقام نقد«قایل»برآمده و بجای آنکه،پس از نقل قول مولف تفسیر،نقد و نظر خود را مطرح کرده و قضاوت را به عهدهء خواننده بگذارند،خود در جایگاه قاضی نشسته و حتی پیش از اقامهء دعوی و اثبات آن، مؤلف را محاکمه و حکم را دربارهء او صادر میکنند!.
گرچه حمل کلمات پیامبران و بزرگان دین،بر وجهی قابل قبول،لازم و ضروری است اما مگر ظاهر کلام حضرت ابراهیم، منافی با مقام عصمت بوده که به چنین توجیهی نیاز داشته باشیم؟و یا مگر مؤلف تفسیر، کلامی مخالف با عصمت انبیا گفته است که چنین برآشفتهاید و حکم به سکوت او میکنید؟ خوانندگان محترم که اهل قرآن هستند، حتما سه آیهء قبل از این آیه را،تلاوت و در آن تدبر کردهاند که وقتی حضرت ابراهیم در مقام دعا برای ساکنان مکه فرمود: «رب اجعل هذا بلدا آمنا و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم بالله و الیوم الآخر» (بقره،621/2) «پروردگارا این مکان را شهری امن قرار ده و اهل آنرا،هرکس که به خدا و روز آخرت ایمان آورد،از ثمرات،روزی ده."