خلاصه ماشینی:
"نقاشی ایران از آغاز تا دورهء صفوی عباسعلی عزتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سرزمین ایران پس از سقوط امپراتوری هخامنشی به دست اسکندر همواره در معرض هجوم و غارت بیگانگان بوده و مظاهر تمدن ایرانی دستخوش دگرگونی شده و در بسیاری موارد آثار مکتوب و منقوش این تمدن در معرض چنین تاختوتازهایی ازبین رفته و نابود شده است.
این کتاب که احتمالا در سال 8921 میلادی در مراغه پایتخت قدیم مغول نوشته شده است 49 تصویر دارد که طول و پهنای خیلی از آنها حدود 3 تا 5 سانتیمتر است که تعدادی از این تصاویر ناتمام مانده است.
گروه دوم نقاشیهایی است که در آنها پیکرهایی دیده میشود و جزئیات مناظر دورنما و شکل (به تصویر صفحه مراجعه شود) «تعقیب مادیان به وسیله اسب نر»،از کتاب منافع الحیوان ابن بختیشوع،مراغه 8921، (43؟؟؟42/5 سانتیمتر)،نیویورک:کتابخانهء پیرپونت مورگان.
علاوه بر اینها چند کتاب خطی که در زمان تیمور نوشته شده و دارای مینیاتور است بهجا مانده است که قدیمیترین آنها تاریخ سال 7931 میلادی را دارد و ازنظر شیوه مانند کتابهاییاست که در اواخر فرمانروایی مظفریان در شیراز بهوجود آمد.
بعضی از نقاشیهای زمان تیمور که با عنوان سبک چینی و ایرانی شناخته میشوند،ازنظر سبک کاملا چینی هستند تا جایی که به راحتی نمیتوان آنها را در گروه مینیاتورهای ایرانی جای داد،احتمالا سبک چنین نقاشیهایی از چین گرفتهشده و در دربار تیمور رایج شده است.
دورنماهای بهزاد از جذابیت و زیبایی مسحورکنندهای برخوردار است که مهمترین ویژگی آن ارائه رنگهای طبیعی است،در این آثار جزئیات با دقت قابل توجهی ارائه شده است و نه تنها خستهکننده نیست بلکه در ایجاد یک هارمونی متوازن نقش مؤثری دارد."
کلید واژه های ماشینی:
نقاشی
،
مینیاتور
،
هنر
،
مغول
،
ایران
،
رنگ
،
نقاشی ایران
،
چین
،
تصاویر
،
کتاب