خلاصه ماشینی:
"اسرار و رموز قرآن منحصر به کسی است که مخاطب قرآن است(یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم)و بعد از آن به کسانی محول میشود که خلفا و جانشینان وی هستند و راسخان در علم میباشند، همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمود:«ماییم راسخون در علم»رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مسلمانان را از تفسیر به رأی نهی فرمود و از طرفی قرآن کریم امر به تدبر و تفکر در آیات کرده تا فهم معنای آن میسر گردد.
» مفسر گرامی مخزن العرفان پس از یک بحث طولانی دربارهء تدبر و تفسیر به رأی میگوید: «در فهم ناسخ و منسوخ و تمییز بین محکم و متشابه و نیز در متشابهات و آنچه از آیات معنی آن ظاهر و جلی نیست بایستی به ابواب علم پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم تمسک جوییم و از مشکات نور ائمه استضائه و استفاده کنیم و به فهم ناقص خود متکی نباشیم که در خلاف افتیم.
» مرحومه امین در مقدمه تفسیرش به فضیلت خواندن قرآن و تدبر در آن میپردازد و اقوال مختلفی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و امام سجاد علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام دربارهء فضیلت خواندن(قرائت) قرآن ذکر میکند.
41 بیان احکام فقهی از آنجا که بخش عمدهای از قرآن کریم را آیات احکام تشکیل میدهد،اکثر نگارندگان تفاسیر به این مباحث هم پرداختهاند،مفسر گرانمایهء مخزن العرفان نیز آیات فقهی و عبادی را تا حد نیاز شرح داده و دربارهء وظایف انسانها گفتاری را آورده و در صورت لزوم حدیثی را نقل و شرح کرده است،نمونهء گفتارش در آیات احکام را در آیات ارث و صوم(آیهء 081 و 281 سورهء بقره)مشاهده میکنیم."