چکیده:
رشد و توسعه پایدار انسانی،در نتیجه سرمایهگذاری در بخش پژوهش صورت میگیرد.در کشور ما،توجه به مقوله پژوهش باعث افزایش بودجه و اعتبارها در این زمینه شده است، بهگونهای که در دو سال گذشته اعتبارهای این بخش،برابر هشت سال گذشته بوده است. گرچه بخش پژوهش توسعه یافته است؛ولی هنوز هم با جایگاه واقعی فاصله دارد.به نظر میرسد که پژوهش ابعاد مختلفی دارد که نیازمند توجهی فراتر از بودجه است.در ایران، تصویر دقیقی از ساختار علمی کشور وجود ندارد و از سوی دیگر،برای تشخیص وضعیت علمی مؤسسهها و مراکز تحقیقاتی،روشهای هدفمندی وجود ندارد.در این مقاله،به شناخت مراکز تحقیقاتی فرهنگی-اجتماعی موفق در جهان پرداخته شده است تا بدین وسیله،از نقاط قوت آن مراکز،در ایجاد و ساماندهی مراکز تحقیقاتی داخلی فرهنگی- اجتماعی استفاده شود.در این مقاله،به دنبال پاسخ به این سؤال میباشیم:ویژگیهای مراکز تحقیقاتی فرهنگی و اجتماعی جهان و جهتگیری فعالیتهای علمی این مراکز چگونه است؟روش تحقیق در این پژوهش،به صورت توصیفی و مقایسهای و تکنیک مورد استفاده براساس ماهیت دادههای مورد بررسی اسنادی و از نوع تحلیل محتوا است.
خلاصه ماشینی:
"شناخت مراکز تحقیقاتی فرهنگی-اجتماعی موفق در جهان پرداخته شده است تا بدین
و اجتماعی جهان و جهتگیری فعالیتهای علمی این مراکز چگونه است؟ روش تحقیق
اطلاعات مربوط به مراکز پژوهشی جهان از روش اسنادی و از نوع تحلیل محتوا استفاده شده است.
نتایج جدول شمارهء 2 نشاندهندهء این موضوع است که بیشترین مراکز مطالعات فرهنگی و
جدول 4:توزیع فراوانی و درصدی مراکز براساس سطح عملکرد فعالیتهای علمی
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج تحقیق،سطح عملکرد مراکز پژوهشی جهان در او لویت اول مربوط به سطح
با توجه به نتایج تحقیق،بیشترین نوع پشتیبانی از مراکز پژوهشی اجتماعی-فرهنگی مربوط به
نشستهای علمی میتواند نتایج مطلوبی داشته باشد و باعث توسعهء مراکز پژوهشی شود.
یافتههای پژوهش نشانگر ارائه فعالیتهای علمی مراکز پژوهشی به شیوههای گوناگون است.
براساس نتایج تحقیق،محورهای فعالیتهای علمی مراکز به ترتیب او لویت عبارت است:
توجه مراکز پژوهشی جهان به این موضوعها است.
است که مراکز پژوهشی جهان به آن توجه خاصی نمودهاند و مطالعات دینی همچنان به عنوان
9. نوع فعالیتهای علمی این مراکز بیشتر به شکل پژوهشی است و پس از آن،نشست
محور فعالیتهای پژوهشی در مراکز جهان بیشتر در حوزههای جامعهشناسی و مطالعات
سطح عملکرد مراکز براساس نوع فعالیتهای علمی بیانگر آن است که در سطح ملی
سطح عملکرد مراکز براساس شیوه فعالیتهای علمی نشانگر آن است که در سطح ملی
نوع اهداف مراکز براساس شیوه فعالیتهای علمی نشانگر آن است که مراکز با هدف
پشتیبانی مراکز براساس محور فعالیتهای علمی نشانگر آن است که دانشگاهها بیشتر از"