چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تأکیدات هدفی والدین در خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان دبیرستانی در شهر شیراز بود.بدین منظور،به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای،نمونهای شامل 227 نفر دانشآموز(973 دختر و 343 پسر)از دو ناحیهی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند. این افراد،پرسشنامه تأکیدات هدفی والدین و خودتنظیمی یادگیری را تکمیل کردند.نتایج حاصل از محاسبه پایایی و بررسی روایی ابزارها مطلوب بود.
محاسبهی همبستگی نشان داد که بین تأکیدات هدفی تسلط و عملکردی والدین با خودتنظیمی یادگیری فرزندان،همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد.هر دو نوع تأکیدات هدفی تسلطی و عملکردی والدین،پیشبینیکنندهی مثبت و معنیدار ابعاد فراشناختی بودند.تأکیدات هدفی عملکردی،انگیزش را به صورت مثبت ومعنیدار و تأکیدات هدفی تسلط والدین انگیزش را به صورت منفی و معنیدار پیشبینی کردند.بین دختران و پسران از نظر تأکیدات هدفی تسلطی والدین، خودتنظیمی یادگیری و شناخت،تفاوت معنیداری وجود نداشت؛در صورتی که از نظر تأکیدات هدف عملکردی و فراشناخت به نفع دختران و انگیزش به نفع پسران از تفاوت معنیداری وجود داشت.
The aim of this study was to examine the role of parental goal emphases on the self-regulated learning of senior students from Shiraz high schools. The participants were 722 students (379 females، 343 males) from district 1 and 4 of Shiraz high schools selected by multistage cluster sampling method. They completed Parental Goal Emphases، and Self-regulation Questionnaires. The results of examining reliability and validity of the questionnaires were satisfying. The results showed a significant positive relationship between parental mastery and performance goal emphases and students' self-regulated
learning. Furthermore، meta cognition and cognition were positively predicted by both of goal emphases. Motivation was positively predicted by performance goal emphases but negatively predicted by Parental mastery goal emphases. Results showed no significant differences between male and female students in parental mastery goal emphases and learning self-regulation، and cognition. Nevertheless، there was a significant difference between male and female in performance goal emphases، meta cognition، and motivation. Girls mean in goal emphases and meta cognition are more than boys mean. Boy mean in motivation is more than girls mean.
خلاصه ماشینی:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تأکیدات هدفی والدین در خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان
این افراد،پرسشنامه تأکیدات هدفی والدین و خودتنظیمی یادگیری را تکمیل کردند.
محاسبهی همبستگی نشان داد که بین تأکیدات هدفی تسلط و عملکردی والدین با خودتنظیمی
از تأکیدات هدفی،والدین این است که والدین بر کدامیک از اهداف پیشرفت فرزندان خود
بررسی انتظارات هدفی والدین و نقش آن در خودتنظیمی یادگیری و ابعاد آن وجود دارد.
بنابراین،هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تأکیدات هدفی والدین در خودتنظیمی یادگیری
پرسشنامه تأکیدات هدفی والدین توسط فرایدل و همکاران(6002)تدوین شده است.
این است که در پژوهش حاضر،سؤال 11 از بعد تأکیدات هدفی عملکردی به بعد تأکیدات
کرونباخ استفاده کردند که میزان آلفای کرونباخ را برای تأکیدات هدفی والدین تسلطی و
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول 5،میانگین نمرات دختران در متغیر تأکیدات هدف عملکردی والدین و نیز
یافتههای پژوهش نشان داد که هر دو نوع تأکیدات هدفی تسلطی و عملکردی والدین
یادگیری از فرزندان از سهم تأکیدات هدفی عملکردی والدین بیشتر است.
میرفت که سهم تأکیدات هدفی تسلطی والدین در پیشبینی یادگیری خودتنظیمی فرزندان،
فرزندان به این بستگی دارد که والدین بیشتر بر کدام یک از اهداف تسلطی و یا عملکردی تأکید
هدفی تسلطی در پیشبینی این ابعاد بیشتر از سهم تأکیدات هدفی عملکردی والدین است.
کننده جهتگیری هدف تسلطی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان است.
نظر تأکیدات هدفی عملکردی والدین و خودتنظیمی فراشناختی و پسران از نظر خود تنظیمی
به این دلیل ممکن است در بعضی جوامع،بین دانشآموزان دختر و پسر در راهبردهای خودتنظیمی یادگیری و ابعاد آن(شناخت،فراشناخت و انگیزش)،تأکیدات هدفی تسلط و