چکیده:
هدف پژوهش حاضر،سنجش رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه اصفهان است.روش پژوهش به صورت توصیفی-همبستگی و حجم نمونهء برآورد شده، برابر با 450 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند.ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه سنجش ویژگیهای هوش هیجانی پیترایدز و فارنهام(2003)و پرسشنامه هوش معنوی محقق ساخته است که ضریب پایایی به دست آمده برای آنها به ترتیب 0/84 و 0/87 میباشد.برای تحلیل دادههای حاصله،از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافتهها براساس برآورد تحلیل رگرسیون نشان میدهد که هوش معنوی با هوش هیجانی رابطه دارد و این ارتباط در ابعاد مختلف هوش معنوی و هوش هیجانی مشاهده میشود و رابطهء معناداری بین آنهاست.به عبارتی،هوش معنوی بیشتر سبب هوش هیجانی زیاد میشود.
The present research aims to measure the "relationship between the spiritual and emotional intelligence of the students of Isfahan University". The research method has been descriptive-correlative and a sample of 450 individuals was selected by a multi-level random cluster sampling process. The measurement tool, which included trait emotional intelligence questionnaire by Petrides and Furnham (2003) and spiritual intelligence questionnaire, reported a reliability rating of 0/84 and 0/87, respectively. The statistical method of multi-variate regression analysis was used to analyze the obtained data. The results according to the estimation of regression analysis revealed the correlation of spiritual and emotional intelligence being visible at different aspects. The relationship between spiritual and emotional intelligence is meaningful in the sense that greater spiritual intelligence leads to greater emotional intelligence.
خلاصه ماشینی:
ضریب تعیین نشان میدهد که 0/85 واریانس مشاهده شده در نمرههای آگاهی از عواطف خود و دیگران در دانشجویان به واسطه پنج حیطهء محوریت اعتقاد به خداوند در کارها،خودآگاهی،پالایش تجربههای خود،تجربههای دینی(انجام امور خیرخواهانه و خدا دوستانه)و صبر و تحمل دیگران از هوش معنوی آنها قابل تبیین بوده و این مقدار نیز معنادار است.
بررسی سؤال دوم:سهم نسبی هریک از حیطههای هوش معنوی بر حیطه کنترل عواطف و هیجانها از هوش هیجانی چقدر است؟ جدول(2):نتایج ضریب رگرسیون چندگانه وزنهای خالص و ناخالص سهم نسبی هریک از حیطههای هوش معنوی بر حیطه کنترل عواطف و هیجانها از هوش هیجانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس نتایج جدول(2)،از هشت حیطهء هوش معنوی،شش حیطهء آن،یعنی خودآگاهی،پالایش تجربههای روزانه خود،تجربههای دینی(انجام امور خیرخواهانه و خدادوستانه)،دعا و نیایش،اعتقاد به مفاهیم دینی و صبر و تحمل دیگران بر کنترل عواطف و هیجانها از هوش هیجانی تأثیر داشته و میتوانند در معادله رگرسیون باقی بمانند و تنها دو حیطه هوش معنوی،یعنی محوریت اعتقاد به خداوند در کارها و توکل بر خدا برای حل مشکلات زندگی،بر کنترل عواطف و هیجانها از هوش هیجانی تأثیر ندارند؛بنابراین،کنترل عواطف و هیجانها در دانشجویان تحت تأثیر شش حیطهءهوش معنوی دانشجویان قرار دارد و هر چقدر هوش معنوی در آنها پرورش یافتهتر باشد، احتمال کنترل عواطف،هیجانها و احساسها نیز در آنها بیشتر خواهد بود.