چکیده:
امروزه حضور انسانهای متفاوت در محل زندگی،کار و عرصهء اجتماع از حساسیت ویژهای برخوردار است.از آنجا که وجود چنین تنوعی ممکن است باعث ایجاد درگیری در صحنهء اجتماع گردد لازم است تا با اجرای پژوهشهای علمی زمینهء همزیستی افراد متفاوت فراهم شود.تحقیق حاضر با استفاده از نظریهء سرمایهء اجتماعی پاتنام به دنبال بررسی رابطهء بین سرمایهء اجتماعی و مؤلفههای آن با مدارا میباشد.روش تحقیق پیمایشی بوده و تعداد 220 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم اجتماعی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی که در نیمسال اول سال تحصیلی87-1388 مشغول به تحصیل بودهاند به طور خود اجرا به پرسشنامه پاسخ دادهاند.نتایج تحقیق نشان میدهد که از میان متغیرهای سرمایهء اجتماعی،اعتماد نهادی با تمامی ابعاد مدارا رابطهء معکوس و معناداری داشته است. همچنین رابطهء مستقیم و معناداری بین مشارکت در شبکههای غیررسمی سیاسی و شبکههای رسمی با ابعاد مدارا مشاهده شده است.نتایج تحلیل رگرسیونی حاکی از آن است که از میان متغیرهای سرمایهء اجتماعی و متغیرهای زمینهای چهار متغیر اعتماد نهادی،سن،شبکههای غیررسمی سیاسی و سرمایهء اجتماعی انحصاری و ارتباطی مهمترین تبیینکنندههای مدارا میباشند.
خلاصه ماشینی:
یکی از دلایلی که برای این شیوه برخورد با افکار و رفتار میتوان ذکر کرد،این است که به دلیل محدود بودن تعامل بینگروهی،در جامعهء سنتی تنها یک منبع برا کسب دانش و آگاهی وجود داشته است ولی با گسترش جهان عقل محور مدرن منابع نیل به حقیقت متکثر شد،اما با توجه به ریشهدار بودن اندیشهء حقیقت مطلق،«در سطح فردی نه تنها هرکس اندیشهء خود را بهترین اندیشه میداند بلکه حاضر به شنیدن آرا و نظرات دیگران نیست،چه رسد به آنکه آنها را برخوردار از حقوق اجتماعی مساوی خود بداند»(بهمنپور،8731:01).
مقایسهء متغیرهای سرمایهء اجتماعی،مدارا و نوع رابطهء بین آنها در کارهای انجام شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جمعبندی پیشینهء تجربی پژوهش میتوان کارهای انجام شده در این زمینه را به دو دسته تقسیم کرد:دستهء اول کارهایی را شامل میشود که رابطهء بین سرمایهء اجتماعی و مدارا را تأیید نمیکنند،مثل کار ایکدا(2002)،البته قابل ذکر است که تعداد این کارها بسیار نادرمیباشد.
توزیع فراوانی میزان سرمایهء اجتماعی پاسخگوها براساس مقطع تحصیلی و دانشکده (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد دانشگاه علامه طباطبایی،یافتههای این جدول بیانگر آن است که به ترتیب 33/3 و 82/1 درصد از پاسخگویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد میزان کم و بسیار کمی از سرمایهء اجتماعی را نشان دادهاند؛بدین معنی که سطح پایین سرمایهء اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی گستردهتر میباشد.
در درجی دوم ارقام این جدول بیانگر آن است که میزان مدارای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران به ترتیب در سطح متوسط و بالایی بوده است؛ بدین معنی که بیش از نیمی(95/1 درصد)از دانشجویان کارشناسی ارشد و حدود یک سوم(23/1 درصد)پاسخگویان مقطع کارشناسی از سطح زیاد و بسیار زیادی از مدارا برخوردار بودهاند.