نویسنده: غلامی، رضا؛
زمستان 1374 - شماره 20 (8 صفحه - از 102 تا 109)

"براین اساس،دین فاقد تعریف ثابتی است زیرا انسان نیازها و انتظارات ثابتی ندارد!مرزهای دین همیشه باز است تا هر امر غیر دینی،وجههء دینی پیدا کند،زیرا نیاز و انتظار سیال آدمی چنین اقتضا میکند!اگر آدمی هدفی جز رسیدن به قدرت یا ذلت و کامجویی نداشته باشد،دین هم باید زمینهء نیل آدمی به چنین اهدافی را فراهم آورده، وسیلهای برای ارضای خواستههای آدمیباشد. 3 حال باید پرسید:آیا معقول است بشر انتظارات و نیازهای حیوانی خود را میزانی برای دینشناسی خویش قرار دهد؟مقصود از آنچه در باب تعریف انسان و تبیین شأن و منزلت حقیقی او در منظر اسلام گفته شد، جستجوی پاسخ همین سؤال بود و اینکه انسان،با همهء تعاریف مذکور که شاید قطرهای از اقیانوس بیکران معارف الهی در این خصوص نیز نباشد،از دین چه میخواهد و در آنچه میجوید. آیا دین به عنوان یک آیین الهی،پاسخگوی نیازها و خواستههای واقعی انسان در زندگی دنیوی او نیز خواهد بود؟مگرنه این است که هدف انسان در اسلام رسیدن به حق و حقیقت محض است؟حال،دین در دنیای دینداران به چه کار میآید و با نیازها و خواستههای آدمی در حیات دنیوی چه نسبتی دارد؟در این زمینه سخن بسیار است ولی ذکر نکاتی چند به مقتضای بحث اکتفا میکند. چگونه ممکن است که انسان در این عالم برخلاف عقل و عدالت زندگی کند و به امیال و غرایز حیوانی خویش اصالت دهد و در عالم عقبی رستگار شوند؟ از سوی دیگر،اگرچه دین اسلام،برخلاف برخی دیگر از مذاهب اقتضائات زندگی طبیعی انسان را میپذیرد اما نه تنها بر افراط در تلذذ و هوسرانی و قدرت طلبی صحه نمیگذارد بلکه با آن سخت به مبارزه برمیخیزد."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)