چکیده:
هرچند شورشیان سبز از جنبشیها، مزدوران و گرایشهای متعدد تشکیل شدهاند، ولی میتوان آنان را از لحاظ احکام فقهی و نوع تخلفات و جرایمی که مرتکب شدهاند به سه گروه تقسیم کرد که عبارتاند از: 1) یاغیان یا مجرمان سیاسی؛ 2) محاربان یا اشرار و اخلالگران درنظم اجتماعی؛ 3) جاسوسان. هدف این تحقیق، تبیین احکام شرعی این سه گروه است که با عنوان جنبش سبز در حوادث اخیر در مقابله با نظام جمهوری اسلامی دست به اقداماتی زدند. به دست آوردن احکام هریک از سه گروه از متون اسلامی و بر اساس آرای فقهای عامه و خاصه، اهمیت بسزایی دارد؛ چراکه جامعه کنونی بیش از پیش به آن مبتلاست
خلاصه ماشینی:
"سؤالهایی که در این زمینه مطرح میشود عبارت است از: حکم فقهی هریک از سه گروه شورشیان سبز براساس تخلفات و جرایمی که مرتکب شدهاند چیست و با ویژگیهای کدام گروه از گروههای باغی (ناکثین، قاسطین و مارقین) انطباق دارند؟ جرایم سیاسی در فقه اسلامی تحت عنوان بغی، یعنی خروج بر امام مسلمین و بیرون رفتن از طاعت او بحث شده است.
در تحفالعقول آمده است که امام هادی علیهالسلام در جواب سؤالات یحییبن اکثم فرمود: «و اما اینکه گفتی علی علیهالسلام اهل صفین، اعم از جنگکننده و فراریان آنان را کشت و به زخمیهایشان تاخت، ولی در جنگ جمل به تعقیب گریخته نرفت و زخمیهایشان را نکشت و به هرکس سلاح بر زمین میگذاشت امان داد و هرکس به خانه خود پناهنده شد امانش داد، برای این بود که رهبر لشکر جمل کشته شده بود و پشتیبانی نداشتند که به سویش برگردند و دوباره جنگ را از سر گیرند و مردم به خانه خود برگشتند و دست از جنگ کشیده و مخالفت را کنار گذارده و قصد تفرقه نداشتند، و راضی بودند که شمشیر از آنها برداشته شود که در آن صورت، حکم آنان برداشتن شمشیر و خودداری از آزارشان بود، زیرا برای ادامه جنگ کمک نگرفتند.
ابوحنیفه نیز در صورتی که شکست خوردند، در حالی که تجمعی داشته باشند که بدان پناه ببرند، گفته است: «کشتن فراری و اسیرشان و تعقیب و کشتن مجروحشان جایز است، و اگر گروه و تجمعی نداشتند کشته نمیشوند، ولی مجازات و کتک دردناکی میخورند و حبس میشوند تا از پندار خود دست بردارند و توبه کنند."