چکیده:
این مقاله با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی به صورت تطبیقی مفهوم«اسباط»را در قرآن و عهدین بررسی میکند.دلایل و قراین متعددی نشان میدهد که اغلب دیدگاهها درباره اسباط دریافت کنندهء وحی،به ویژه تطبیق آنان بر پسران دوازدهگانه حضرت یعقوب علیه السلام ناصواب و ناشی از تحریفات کتاب مقدس و اثرپذیری مفسران مسلمان از آن است.اسباط یاد شده،افراد معین و برگزیدهای از میان نوادگان حضرت یعقوب علیه السلام بودهاند که افزون بر استمرار نژادی،به اعتبار جانشینی آن حضرت،مریدان و پیروان معنوی او نیز به شمار میرفتهاند.این جانشینان و رهبران الاهی،پس از حضرت یوسف علیه السلام و پیش از حضرت موسی علیه السلام در مصر و میان بنی اسرائیل رسالت داشتهاند.
The present essay presents an analytical approach based on documentation to compare the meaning of asbat in the Qur'an and the meaning it has in the Old and New Testaments. Indications and ample evidence show that most of the views concerning revelation-receiving asbat، especially when applied to prophet Jacob's twelve sons are
incorrect، and this can be ascribed to the distortion in the Bible and the effect which the distortion has on Muslim interpreters. The word asbat refers to some of Jacob's chosen grandsons، who were not only Jacob's descendants but his successors، devotees and spiritual followers as، well. Each of these successors and divine leadershadreceived a divine message after prophet Yousif and before Moses in Egypt and were living among the children of Israel.
خلاصه ماشینی:
"قرآن کریم در نقد این رویکرد،با تأکید بر لزوم ایمان مسلمانان به قرآن کریم و پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله در کنار ایمان به همه انبیای الاهی از جمله اسباط،بر عدم تفاوت میان پیامبران الاهی و آموزههای نازل شده بر آنان تصریح میکند: «قولوا ءامنا بالله و ما انزل الینا الی ابراهیم و اسمعیل و اسحق و یعقوب و الاسباط و ما اوتی موسی و عیسی و ما اوتی النبیون من ربهم لا نفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون».
مصادیق اسباط دریافت کننده وحی:کاربرد اسباط در قرآن به معنای تیرهها و گروههای دوازدهگانه قوم موسی علیه السلام و نیز به عنوان دریافتکنندگان وحی از یک سو،و خلط میان این دو و نیز اثرپذیری شمار قابل توجهی از منابع تاریخی،08تفسیری18و نیز برخی منابع حدیثی28 مسلمانان از گزارشهای عهد عتیق از سوی دیگر،دیدگاههای متفاوت و گاه متضادی را درباره معنای لغوی سبط و مصادیق اسباط دریافت کننده وحی پدید آورده است.
ظاهر آیات مورد بحث،وجود«ال»تعریف در اسباط،برداشت عموم مفسران و نیز نسبت«ظلم»و«فسق»ی که قرآن به اسباط قوم موسی علیه السلام میدهد،از مواردی است که با یهودی و نصرانی بودن اسباط دریافت کننده وحی را نفی کرده است،(بقره:041)در حالی که، اسباط دوازدهگانه بنی اسرائیل،همگی یهودی و پیرو دین حضرت موسی علیه السلام بودند.
این در حالی است که،آیات قرآن و گزارشهای لغوی،تفسیری و روایی گفته شده نشان میدهد که،اسباط دریافت کننده وحی افرادی معین و خاصی021از میان نوادگان یعقوب علیه السلام بودهاند که افزون بر استمرار نژادی،به اعتبار جانشینی آن حضرت،دنباله معنوی او نیز به شمار میرفتهاند."