چکیده:
نشان داده است که میان نقش دوستان و میزان مشارکت دختران نوجوان در فعالیتهای ورزشی رابطه معنادار وجود دارد.اما نقش دوستان قادر به تبیین بخش زیادی از واریانس متغیر تحت مطالعه نیست.در حالی که سایر متغیرهای جامعهپذیری قادر به تبیین سهم بیشتری از واریانس متغیر تحت مطالعه بودهاند.لذا در این زمینه باید سایر متغیرها را هم مورد توجه قرار داد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل رگرسیون،سلسلهمراتبی چندگانه نیز نشان داده است که از میان متغیرهای جامعهپذیری (خانواده و بستگان،معلمان و مربیان)چهار متغیر تشویق اعضای خانواده و بستگان (B-0/128:P>0/050 ،همراهی اعضای خانواده و بستگان (B-0/209:P>0/01) ، تشویق معلمان و مربیان ورزشی (B-0/167:P>0/01) ،و راهنمایی معلمان و مربیان ورزشی B-0/125:P>0/05) در مرحله اول و نقش دوستان B-0/117:P>0/05) در مرحله دوم توانستهاند به ترتیب 01/5 و 1/2 درصد از واریانس متغیر تحت مطالعه مشارکت دختران نوجوان را در فعالیتهای ورزشی نشان دهند.
مقدار ضریب آلفای کرونباخ متغیر مستقل (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور ارزیابی بررسی رابطه میان نقش دوستان با مشارکت دختران نوجوان در فعالیتهای ورزشی،بعد از محاسبه پایایی پرسشهای مورد نظر و حذف پرسشها با پایایی پایین،تعداد شش پرسش مورد استفاده قرار گرفت که در نتیجه مقدار ضریب آلفا برای شش پرسش 0/28 بوده،که بالاتر از 0/57،در سطح 0/50؟؟؟معنادار بوده است.
در واقع این پژوهش رابطه میان نقش دوستان و مشارکت افراد در فعالیتهای ورزشی در میان دختران نوجوان را در کنار سایر عوامل جامعهپذیری نشان داده است.
شاید بتوان این گونه بیان نمود که در این سن با توجه به وجود رابطهای برابر منشانه انتظار همراهی و راهنمایی از دوستان بیشتر مورد انتظار باشد تا صرف تشویق،دیگر اینکه در پژوهشهای بعدی باید مشخص شود که آیا بین تشویق گفتاری و غیر گفتاری و میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی رابطه وجود دارد یا خیر.
*با توجه به اینکه بررسی فوق دارای محدودیت سنی(نوجوانان دانشآموز)و مکانی(یزد) بوده است،پیشنهاد میشود که پژوهشهای آتی دامنه سنی و مکانی وسیعتری را انتخاب نمایند تا تأثیر سایر متغیرهای اثرگذار بر مشارکت افراد در فعالیتهای ورزشی در میان سنین مختلف و مکانهای گوناگون نیز مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.