چکیده:
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد جامعه اطلاعاتی، تربیت شهروند الکترونیک را به عنوان هدف نوین آموزش و پرورش مطرح ساخته است که برای تحقق آن باید شرایط و زیرساختهای لازم در مدارس فراهم شود. این پژوهش به منظور بررسی این شرایط و زیرساختها در مدارس متوسطه شهر تهران برنامه ریزی و اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، تمام مدیران و دبیران دبیرستانهای دولتی شهر تهران هستند که در سال 1388- 1387 در این شهر اشتغال داشته اند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به میزان 253 نفر محاسبه شد که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای اعضای نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی محتوایی و پایایی آن بررسی و مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که زیرساخت فناورانه، موقعیت اجتماعی و فرهنگی، وضعیت نیروی انسانی، نظام آموزشی و وضعیت مدیریت مدارس در حال حاضر برای تربیت شهروند الکترونیک در حد مطلوب نیست؛ ازاین رو، لازم است تمهیدات لازم برای بهبود این زمینه ها به عمل آید.
خلاصه ماشینی:
زیرساختها و شرایط لازم برای تربیت شهروند الکترونیکی در مدارس متوسطه شهر تهران دکتر احمد ایزدی یزدان آبادی استادیار دانشگاه امام حسین(ع) محمد میرزایی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دریافت مقاله:11/3/89 پذیرش نهایی: 12/8/89 چکیده توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد جامعه اطلاعاتی، تربیت شهروند الکترونیک را به عنوان هدف نوین آموزش و پرورش مطرح ساخته است که برای تحقق آن باید شرایط و زیرساختهای لازم در مدارس فراهم شود.
از این رو لازم است با توجه به تحولات فناوری نوین، تغییرات لازم در برنامه های درسی و محتوای آموزشی به عمل آید و استفاده و بهره گیری از پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی- یادگیری باید به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای دست اندرکاران آموزش متوسطه کشور باشد (سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، مصوب هفتصد و چهل وهفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش).
از این رو، این تحقیق برای رفع این نیاز برنامه ریزی و اجرا شد؛ پس هدف اصلی این پژوهش بررسی شرایط و زیرساختهای لازم برای تربیت شهروند الکترونیک در مدارس متوسطه شهر تهران در زمینه های نظام آموزشی، تجهیزات الکترونیکی، مدیریت مدارس، مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ، نیروی انسانی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی است.
با توجه به اینکه سطح معنی داری محاسبه شده(001/ = p) از مقدار (05/0= p) کوچکتر است، فرض صفر تأیید می شود؛ یعنی میانگین به دست آمده در مورد وضع موجود زیرساخت تکنولوژیکی از میانگین مورد انتظار (5/3) کمتر است؛ لذا میتوان ادعا کرد که از دیدگاه پاسخگویان، زیرساخت تکنولوژیکی مناسبی در مدارس متوسطه شهر تهران برای تربیت شهروند الکترونیک تدارک دیده نشده است.