چکیده:
اتمی،صحرای بیحاصل آفریقا را میتوانآباد و از نتیجهی آن دستکم صد ملیون نفر را تغذیه و با این نیرو میتوان همهی صحراهای جهان راآباد کرد.» «جرج گوردون بایرن»،شاعر انگلیسی(1788-1824 میلادی)میگوید:«خارهایی که درو کردم،نتیجهی بذری است که خود کاشتم...چه خوب بود اگر از قبل پیشبینی میکردم،نتیجهی چنین بذری چه خواهد شد؟» ماکسیم گورکی در نامهای به رومن رولان مینویسد:ما وظیفه داریم با نشان دادن قهرمانان گذشته،علاقه و اعتماد جوانان را به زندگی به وجود آوریم.ما باید برای انسان روشنتر که خوشبختی بشر در دستهای اوست مسوولیت تمام جامعه بر دوش اوست و افتخار تمام پیروزیها و خوشیهای زندگی به خود او برمیگردد،او را در شکستن زنجیرهای فردی و خودخواهانه یاری برسانیم و روح تعادل و اندیشهی جهانی را در او بدمیم و به سوی اعتماد عمومی و هنری راهنما باشیم.»میتوان زندگی غارنشینی را همراه با آرامشی که دارد ستود.میتوان دربارهی نیلبک نوجوان چوپان روستایی بینوا و بیسواد شعر گفت و داستان نوشت.میتوان فضای یک قهوهخانهی شاه عباسی را درمیان دود و دم،همراه با صدای دلنواز نقال شاهنامه مجسم کرد و برای نبود آن آه کشید.میتوان... *** ولی اگر زمانی فرا رسد که دیگر دنیای سرمایهداری به سر آمده باشد،دیگر کسی دچار فقر و بیکاری نباشد،باید به دوران پیشین که نیکوکاری و احسان وجود داشت،رشک نبرد. احسان و نیکوکاری نتیجهی جامعهی پر رنج است و هرجا دانش باشد و قرار باشد سهمی از مال خود را برای یاری به مستمندان اختصاص داده شود به معنای آن است که ظلم و بیعدالتی وجود دارد به قول زرتشت در گاتها: «آنجا که شناخت درمیان باشد،اندیشهها همآهنگ است(گاتها 30،فقرهی 9) یا:«مرد مددکار،مرد اندیشهای مشخص است و همکاری او از راه شناخت و از راه گفتار و کار است»(گاتها 51،فقرهی 21) برای شناخت و پیدایش دانش نظری و در نتیجه فلسفهی نظری دو شرط اساسی لازم است: 1.نوشتارها از قیدهای غیرعلمی همچون حاکمان خارج شود.همچنین از مذهب بیرون رود،به نحوی که هر مذهبی نتواند از آن استفاده کند. 2.رابطهی اجتماعی آرامی فراهم باشد و یا گریزگاههایی برای اندیشیدن آزاد وجود داشته باشد.به جز اینها باید شرایط تولیدی راههایی برای نیازهای علمی مطرح کند. «فردر یک ژولیو کوری»دانشمند اتمشناس فرانسوی«عضو کمیتهی مرکزی حزب کمونیست»(1900-1958 میلادی)تا چهاندازه درست میگوید:«با برقراری چند مرکز نیروی
خلاصه ماشینی:
"احسان و نیکوکاری نتیجهی جامعهی پر رنج است و هرجا دانش باشد و قرار باشد سهمی از مال خود را برای یاری به مستمندان اختصاص داده شود به معنای آن است که ظلم و بیعدالتی وجود دارد به قول زرتشت در گاتها: «آنجا که شناخت درمیان باشد،اندیشهها همآهنگ است(گاتها 03،فقرهی 9) یا:«مرد مددکار،مرد اندیشهای مشخص است و همکاری او از راه شناخت و از راه گفتار و کار است»(گاتها 15،فقرهی 12) برای شناخت و پیدایش دانش نظری و در نتیجه فلسفهی نظری دو شرط اساسی لازم است: 1.
ما باید برای انسان روشنتر که خوشبختی بشر در دستهای اوست مسوولیت تمام جامعه بر دوش اوست و افتخار تمام پیروزیها و خوشیهای زندگی به خود او برمیگردد،او را در شکستن زنجیرهای فردی و خودخواهانه یاری برسانیم و روح تعادل و اندیشهی جهانی را در او بدمیم و به سوی اعتماد عمومی و هنری راهنما باشیم."