چکیده:
یکی از جهت های اساسی در بحث شرور، پاسخ های علمی و فلسفی به چالش های این بحث است که ذهن هر اندیشه وری را به اندیشه وا می دارد. در شرح اناجیل نیز نقل شده است که ابلیس در مناظره ای که با فرشتگان داشت، چند شبهه بر آنها وارد کرد و فرشتگان پاسخ نداشتند. ارتباط این شبهه ها با بحث شرور با کمی دقت مشخص است. این شبهه ها به قدری سهمگین است که از فخر رازی نقل شده است که اگر نخستین و واپسین آفریدگان جمع شوند و برای دفع این شبهه ها دست به دست یکدیگر دهند و حکم به حسن و قبح عقلی کنند، از عهده دفع آنها هم بر نمی آیند. علامه طباطبایی رحمه الله که یکی از فیلسوفان و مفسران بزرگ حوزه فلسفی و تفسیری شیعی است، پاسخ های فلسفی دقیقی به برخی چالش های شرور و شبهه های ابلیس داده اند. نوشتار حاضر در حد ظرفیت خود، درصدد ارایه تحلیلی این پاسخ ها به محضر اندیشه وران و به ویژه جوانان پژوهش گر و پرسش گر است.
One of the main parts of the discussion of evil is the scientific and philosophical answers to its challenges which occupy the minds of all intellectuals. It is mentioned in the Bible’s commentaries that Satan had a debate with the angels and pointed out some questions which they could not answer. After paying a little attention، the relation between these questions and the problem of evil becomes clear. These questions are so severe that Fakhr Razi says: “if all the first and last creatures get together and help each other to answer these questions، and also accept the possibility of understanding goodness and badness of everything by reason they will not be able to answer”. The great Shi’ite philosopher and interpreter، Allameh Tabataba’i، has presented exact philosophical answers to some of the problems of evil and questions of Satan. His answers are presented in this article along with their analysis for the academics and especially for the young researchers.