Skip to main content
فهرست مقالات

سخن نخست

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 4 تا 13)

خلاصه ماشینی:

"ب. اینکه واژه «حق» کمتر به معنای «حق داشتن» در قرآن آمده است، بدان معنی نیست که اساسا حقوق انتخابی در مقایسه با حقوق عینی، حقیر و ناچیز شمرده شده و نگاه کلامی و اعتقادی به حق و باطل، مهم تر از نگاه حقوقی به حق و انتخاب به حساب آمده است، بلکه در قرآن و سپس روایات معصومان (ع)، به حقوق فراوانی برای انسان، بلکه مطلق جانداران، بلکه همه موجودات اشاره شده است که در دقیق ترین و مترقی ترین حقوق شناسایی شده مکاتب بشری، همانند آن را نمی توان یافت، جز اینکه این حقوق با بیانهای دیگری مانند امر و نهی آمده است، که علاوه بر اثبات حق برای هر انسان، تکلیف و وظیفه دیگران را نیز برای رعایت آن مشخص ساخته است. و این چنین است که تاریخ جوامع اسلامی ـ سوگمندانه ـ پر است از فرمانروایان خودخواه و خودکامه و ملتهای تضعیف شده و دارایی های به یغما رفته و زنان تحقیر شده و کودکان بدون سرپرست و حمایت کننده و… البته وجود چنین پدیده های زشتی در قرون گذشته و حال، اختصاص به جوامع اسلامی نداشته، بلکه زشت تر از آن را در سایر جوامع دینی و غیردینی شاهد بوده و هستیم، اما سخن از این است که چرا جوامع اسلامی با برخورداری از چنین منابع و مبانی غنی و سرشار از حقوق عقل پسند طبیعت پذیر روح نواز، نتوانسته اند قبل از اعلامیه حقوق بشر، خود به تدوین اعلامیه ای دقیق تر و جامع تر همت گمارند و با ارائه الگوی شایسته ای از مدنیتی انسانی و متعالی، ذهن ها و اندیشه ها را به جانب خود معطوف دارند!"

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.