چکیده:
در عصر حاضر برای بقای سازمانها باید سرعت یادگیری آنها بیشتر از درجه تغییرات محیطی باشد و این امر اهمیت یادگیری فردی و سازمانی را بیشتر نمایان میکند.شرکتهای تعاونی نیز از این امر مستثنی نیستند و برای ایفای نقش کلیدی در اقتصاد کشور ضروری است توجه جدی به این مقوله داشته باشند.بر همین اساس در تحقیق حاضر به بررسی نقش رهبری مناسب در ارتقای یادگیری در شرکتهای تعاونی تولیدی شهر تهران پرداخته شده است.این تحقیق در نیمه اول سال 9831 انجام پذیرفته و به دلیل گستردگی جامعه آماری در ابتدا با روش نمونهگیری تصادفی 5 شرکت تعاونی تولیدی از میان شرکتهای تولیدی فعال در شهر تهران انتخاب شدند،سپس با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه(46)نفر به دست آمد.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری مناسب میتواند موجب بهبود و ارتقای یادگیری(فردیو سازمانی)در این نوع شرکتها شود؛لذا این شرکتها میتوانند با اقداماتی همچون توجه به سوابق تجربی و مدیریتی نامزدهای عضویت در هیئت مدیره و مدیر عاملی،شناسایی اعضای خلاق و نوآور و حمایت از آنان،حمایت از ایدهها و پیشنهادهای مؤثر و کارای اعضا،اعزام اعضا جهت فراگرفتن مهارتها و تخصصهای مورد نیاز،تبیین چشمانداز پیش روی شرکت و تدوین برنامههای مورد نیاز و نظارت مؤثر بر تحقق برنامهها زمینه تحقق این امر را فراهم کنند.
In this age organizations rate of learning should be faster than environment rate of changing if they hope to survive. This shows the importance of individual and organizational learning. Cooperatives akin to other organizations should consider this fact in order to play their key role in the economy of the country. This study examines the role of leadership in improving learning in Tehran’s producing cooperatives. The study was carried out in 2010 and the data used in the analysis were derived from questionnaires distributed in 5 cooperatives in Tehran which were taken from the population of active producing cooperatives with random sampling methods and then the number of respondents was selected through Cochran formula. Correlation – Regression analysis was used in order to test research hypotheses. The results showed that leadership can improve and develop learning (individual & organizational learning) in these cooperatives، therefore cooperatives can facilitate this process by consideration of the experience of the candidates for the board of directors and managing director، identifying creative and innovative members and supporting them، supporting productive ideas and suggestions، dispatching members to obtain necessary skills and qualification، determining the cooperatives vision and effective planning and monitoring.
خلاصه ماشینی:
نقش رهبری مناسب در ارتقای یادگیری در شرکتهای تعاونی تولیدی شهر تهران مهدی نوربخش،1سیده سمانه توکلی2 تاریخ دریافت:98/5/32 تاریخ پذیرش:98/11/71 چکیده در عصر حاضر برای بقای سازمانها باید سرعت یادگیری آنها بیشتر از درجه تغییرات محیطی باشد و این امر اهمیت یادگیری فردی و سازمانی را بیشتر نمایان میکند.
نتایج تحقیق نشان داد که رهبری مناسب میتواند موجب بهبود و ارتقای یادگیری(فردیو سازمانی)در این نوع شرکتها شود؛لذا این شرکتها میتوانند با اقداماتی همچون توجه به سوابق تجربی و مدیریتی نامزدهای عضویت در هیئت مدیره و مدیر عاملی،شناسایی اعضای خلاق و نوآور و حمایت از آنان،حمایت از ایدهها و پیشنهادهای مؤثر و کارای اعضا،اعزام اعضا جهت فراگرفتن مهارتها و تخصصهای مورد نیاز،تبیین چشمانداز پیش روی شرکت و تدوین برنامههای مورد نیاز و نظارت مؤثر بر تحقق برنامهها زمینه تحقق این امر را فراهم کنند.
همانطور که نتایج آزمون فرضیات نشان داد،تمامی فرضیات تحقیق مورد تأیید قرار گرفتند و وجود رهبری مناسب میتواند موجب ارتقای یادگیری فردی و سازمانی در شرکتهای تعاونی تولیدی شهر تهران گردد.