چکیده:
امروزه اصطلاح «مهارتهای¬ زندگی» در ایران، اصطلاح رایجی است. تدوین این مهارت¬ها در قالبی منسجم و غنی، مبتنی بر تجربه¬ها و یافته-های علمی بسیاری از پژوهشگران علوم انسانی به ویژه روان¬شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بوده است. در ایران نیز آموزش مهارتهای زندگی، به کمک انتشارات، پژوهش¬ها، کارگاه¬های آموزشی، سخنرانیها و فعالیت¬های نهادهایی چون بهزیستی و آموزش و پرورش؛ جایگاه مناسبی دست یافته است. با توجه به جایگاه عظیم رسانه ملی در امر آموزش مهارتهای زندگی؛ کودکان و نوجوانان، سعی شده در این مقاله نقش رسانه ملی در این خصوص مورد واکاوی قرار گیرد. امروزه اصطلاح «مهارتهای¬ زندگی» در ایران، اصطلاح رایجی است. تدوین این مهارت¬ها در قالبی منسجم و غنی، مبتنی بر تجربه¬ها و یافتههای علمی بسیاری از پژوهشگران علوم انسانی به ویژه روان¬شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بوده است. در ایران نیز آموزش مهارتهای زندگی، به کمک انتشارات، پژوهش¬ها، کارگاه¬های آموزشی، سخنرانیها و فعالیت¬های نهادهایی چون بهزیستی و آموزش و پرورش؛ جایگاه مناسبی دست یافته است. با توجه به جایگاه عظیم رسانه ملی در امر آموزش مهارتهای زندگی؛ کودکان و نوجوانان، سعی شده در این مقاله نقش رسانه ملی در این خصوص مورد واکاوی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"• ضرورت و نقش آموزش مهارت¬های زندگی به کودکان و نوجوانان در رسانه (صدا و سیما) مقاله تألیفی فصلنامه علمی ـ تخصصی کودک، نوجوان و رسانه سال اول، شماره 1 ـ 2، تابستان و پاییز 1390 صفحات 15 ـ 25 سید محمدرضا شاه¬احمدی1 چکیده کلیدواژگان: مقدمه صدهزاران امتحان است ای پدر!
حال که با تعریف مهارت¬های زندگی آشنا شدیم، لازم است درباره خاستگاه و زمان آموزش این مهارت¬ها به افراد نیز سخن بگوییم.
این برنامه آموزشی به نوجوانان می¬آموخت که چگونه با استفاده از مهارت¬های تصمیمگیری، حل مسئله و تفکر انتقادی، در برابر وسوسه یا پیشنهاد همسالان برای مصرف مواد مخدر مقاومت کنند.
پس از آن، سازمان بهداشت جهانی با هماهنگی یونیسف، در سال 1993 برنامه آموزش مهارتهای زندگی را به عنوان طرح جامع پیشگیری اولیه و ارتقای سطح بهداشت روانی کودکان و نوجوان در کشورهای مختلف دنیا معرفی کرد.
علاقه به افراد دیگر، درک تفاوت¬های بین فردی، کشف وجوه اشتراک میان افراد، تحمل افراد مختلف، رفتار بین فردی همراه با پرخاشگری کمتر، دوست¬یابی، احترام قایل شدن برای دیگران و اعتماد متقابل، از شاخه¬های فرعی این مهارت به شمار می¬روند.
تصمیمگیری فعالانه بر مبنای آگاهی از حقایق کارهایی که انتخاب را تحت تأثیر قرار می¬دهد، تصمیم¬گیری بر مبنای ارزیابی دقیق موقعیت¬ها، تعیین و انتخاب اهداف واقعبینانه برای زندگی، برنامهریزی و پذیرش مسئولیت اعمال خود و آمادگی برای تغییر دادن تصمیم¬ها برای انطباق با موقعیتهای جدید، شاخه¬های فرعی این مهارت هستند."