خلاصه ماشینی:
"اما در نهایت چون ارتباطی بین دو رساله با توجه به محتوای آنها وجود دارد، مادلونگ نتیجه میگیرد که کتاب الرد علی الروافض، طبق اندیشه قاسم توسط یکی از شاگردانش که احتمالا یکی از پسرانش میباشد، نوشته شده است، کسی که آثارش را به خوبی میشناخته است.
(1) معمولا در کتاب الامامة بیان میشود که امام باید به این دلیل انتخاب شود که مردم به خاطر حضور و تلاشهای او فرائض را انجام میدهند: «بدان که واجبترین فریضه، فریضه امامت است (یعنی انتخاب امام)، (افرض الفرائض و اوکدها نصب الامام)، زیرا بدون امامت هیچ فریضهای انجام نمیگیرد (لانه جمیع الفرائض لاتقوم الا بها).
(2) ضرورت انتخاب امام در قرآن نیز آمده است؛ در ابتدا قاسم اثبات میکند که خداوند بعضی از مخلوقات را برگزیده و آنها را بر دیگران ترجیح داده است.
(1) دلایل عقلی مورد استناد قاسم نشان میدهد که او برتری امام را طبق عقل، متأخر از نقل دانسته و نسبت خویشاوندی نزدیک با پیامبر(ص) و مخالفت با این دیدگاه را که مردم باید امام را انتخاب کنند نیز در نقل جستوجو میکند.
این اصل با نشانههایی که برای پیامبر و امام مشخص میکند، یعنی کمال عقلی و تقوا مخالف است: «اگر امامت و نبوت موروثی بود (وراثه)، آن دو نباید از [کشور] یمن به کشورهای دیگر میرفتند، زیرا هود پیامبری بود که باید نبوت را به اخلافش منتقل میکرد، و نباید نبوت (الامر) را به دیگران میداد»."