چکیده:
زمینه: همه شاخه های علوم، در آغاز به صورت تجربه و مهارت بوده اندک و با پشتوانه چند هزار مقاله و صدها کتاب، به عنوان یک رشته از علوم، قانونمند و دانشگاهی شدند. باید به فکر بود که کلیه علوم، به ویژه دانشهای تجربی که شتاب پیشرفت فزاینده ای دارند، در یکصد سال آینده در چه جایگاهی خواهند بود؟
ملاحظات اخلاقی، می توانند به عنوان یک عامل بازدارنده بسیار موثر از کجروی و آسیب رسانی شاخه هایی از علوم که برخی از آنها شاید هنوز پا به عرصه نگذاشته اند، بکاهد. در ملاحظات اخلاق آکادمیک چارچوبهایی تعریف شده اند ولی هیچ کدام از این دستورالعملها کاربرد مطلق ندارند، بلکه آمیخته ای از آنها از سوی اهل علم پذیرفته شده اند.
نتیجه گیری: در این نوشتار، ارزشها و ضد ارزشها (آداب و آفات) در مناسبات دانشگاهی در قالب دو جدول (مجموعه نظرات مرتن و میتروف و دیگران)، ارایه شده اند که می توانند مقایسه، داوری و انتخاب رفتارهای مناسب و اخلاقی علمی را آسانتر نمایند.
خلاصه ماشینی:
"اخلاق آکادمیک در آموزش و پژوهش دکتر داریوش فرهود* دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی تهران چکیده {IBزمینه:همه شاخههای علوم،در آغاز به صورت تجربه و مهارت بوده اندک اندک و با پشتوانۀ چند هزار مقاله و صدها کتاب،به عنوان یک رشته از علوم،قانونمند و دانشگاهی شدند.
باید به فکر بود که کلیه علوم،به ویژه دانشهای تجربی که شتاب پیشرفت فزایندهای دارند،در یکصد سال آینده در چه جایگاهی خواهند بود؟ ملاحظات اخلاقی،میتوانند به عنوان یک عامل بازدارنده بسیار مؤثر از کجروی و آسیبرسانی شاخههایی از علوم که برخی از آنها شاید هنوز پا به عرصه نگذاشتهاند،بکاهد در ملاحظات اخلاق آکادمیک چارچوبهایی تعریف شدهاند ولی هیچ کدام از این دستور العملها کاربرد مطلق ندارند، بلکه آمیختهای از آنها از سوی اهل علم پذیرفته شدهاند.
نتیجهگیری:در این نوشتار،ارزشها و ضد ارزشها(آداب و آفات)در مناسبات دانشگاهی در قالب دو جدول(مجموعه نظرات مرتن و میشروف و دیگران)،ارائه شدهاند که میتوانند مقایسه،داوری و انتخاب رفتارهای مناسب و اخلاقی علمی را آسانتر نمایند.
(3)- :ecneicS fo ygoloicoS ehT."