چکیده:
انسانشناسی اکنکار مانند بسیاری از آموزههایش دارای تناقضات فراوانی است. انسان اکنکار، گاه دارای جایگاه شیطانی است و گاه نیز در جایگاه الهی مینشیند. اکیستها نیز مانند بسیاری از فرق دیگر به پذیرش بعد روحی برای انسان در دادهاند. بررسی روح انسانی به عنوان مهمترین مشخصه بسیاری از جنبشهای معنوی نوین، انسان باوری آنها را به بوته نقد میکشاند. روح و روحباوری را میتوان تنها به عنوان گریزگاهی برای دوری از خداباوری توحیدی و معاد باوری دینی بر شمرد. نگرش این شبه آیین به ذهن انسان به عنوان یکی از مهمترین عطیههای الهی که قوه تعقل را بر میانگیزاند بسیار مهم و ضروری است. از آنجا که تناقض گویی و سخنان بی بدیل بیدلیل در این گونه از شبه آیینها به فراوانی یافت میشود ذهن و تحلیل های ذهنی و عقلانی به عنوان شاهراههای گمراهی معرفی میشوند. همچنین در این گونه از شبه آیینها ادواری به انسان، از آموزه تناسخ سر برآورده و یک اصل مسلم شمرده شمرده میشود.
The Eckankar anthropology، like many of its teachings، contains many contradictions. The Eckankar man sometimes has satanic status and sometimes، divine status. Eckists، like many other cults، have admitted the spiritual dimension of man. The study of human spirit as the most important characteristic of many NRMs can review their belief in man. Spirit and spirit belief can be regarded just as a pretext to keep away from monotheistic belief in God and religious belief in the Resurrection. The attitude of these pseudo-religions to the human mind، as one of the most important divine gifts which stimulates the intellect، is very important and necessary. Since contradiction and unreasonable، odd remarks is abundantly found in these pseudo-religions، mind and mental، intellectual analysis are introduced as highways of astray. In addition، in these pseudo-religions periodic look at human leads to doctrines of Reincarnation and it is regarded as a certain principle.