چکیده:
دادههای تجربی جمعآوری شده از جامعه آماری پرداخته است و براساس نتایج تحلیلهای آماری دادهها به نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها میپردازد.امروزه پیشرفت و توسعهء سازمانها(نظامی و غیرنظامی)در گرو داشتن منابع انسانی توانمند و نوآور است.از اینرو تمام سازمانها به امر اثربخشی دورههای آموزشی و توانمندسازی منابع انسانی خود بیش از پیش توجه میکنند و همواره بر نقش و جایگاه واقعی آموزش و توسعه کارکنان در مسیر توسعه سازمان تأکید میروند.این مقاله،حاصل کاری پژوهشی است که طی آن به اهمیت و ضرورت پرداختن به آموزشهای ضمن خدمت توجه شده،با اشارهء اجمالی به ادبیات تحقیق و رویکردهای ارزشیابی اثربخشی راهکارهای مناسبی برای این منظور پیشنهاد شده است.برای این منظور یک جامعه آماری مشخص شده،فرمهایی برای نظرسنجی در اختیار افراد صاحبنظر گذاشته شده است و سپس به تجزیه و تحلیل
خلاصه ماشینی:
"بنابراین تحقیق حاضر به دنبال آن است که بررسی نماید،آیا برنامههای آموزشی ضمن خدمت در نیروهای مسلح در ایجاد تغیرات مطلوب،موافق میباشند؟ بهطور کلی برنامههای آموزش زمانی موفق خواهند بود که انتقال مطالب آنها به شغل میسر باشد از اینرو بهبود عملکرد کارکنان(در زمینه کاهش حوادث و سوانح،کسب مهارتهای جدید،کاهش خشونت شغلی و ایجاد حس همکاری و مشارکت مناسبترین معیارهای سنجش میزان انتقال است که در این تحقیق بررسی و تحلیل میشوند.
لازم به ذکر است که تنها در گویههای 5،6،11،81 و 02 به ترتیب«میزان خرابی دستگاهها و تجهیزات مربوط به کار»،«میزان غیبت و تأخیر در کار»،«میزان تعارضها و تنشها بین کارکنان»،«تناسب حقوق و مزایا با نوع کار و فعالیت»و«تناسب دریافت پاداش و ترفیع با نحوه انجام کار»،تفاوت دو میانگین قبل و بعد از آموزش،از لحاظ آماری معنیدار نبوده است و این مسأله بیانگر این مطلب است که آموزش در گویههای فوق اثربخش نبوده است و میتوان عنوان نمود که این آموزشها تأثیری در کاهش یا افزایش میزان گویههای فوق در خرده مقیاس حوادث و سوانح در حین کار و خشنودی شغل نداشته است،از اینرو باتوجه به مطالب فوق موارد ذیل را میتوان به عنوان پیشنهاد مطرح نمود: 1)در دورههای طولی،برنامههای مربوط به نگهداری و تعمیر که تأثیر بهسزایی در کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری نداجا دارد،پیشبینی و در صورت وجود سرفصلهای آموزشی مذکور آنها را تقویت نمود؛ 2)در دورههای طولی،دروس مرتبط با آییننامههای انضباطی پیشبینی و تقویت گردد؛ 3)شرکت در دورههای طولی و امتیازهای حاصل از حاصل از آنها بهعنوان بخشی از شرایط و پیشنیازهای لازم برای ارتقا،ترفیع،دریافت پاداش و همچنین افزایش حقوق و مزایا باشد به عبارت دیگر برای هریک از دورههای آموزشی امتیازاتی پیشبینی شود."