چکیده:
اسلامی ایران،به عنوان سازمان یافتهترین نهاد نظامی ایران تشکیل میدهد که مؤلف سعی کرده است با بررسی ویژگیهای نظریههای علمی رایج مرتبط با حرفه و سازمانهای نظامی چنین الگویی را مطرح کند.در این مقاله ابتدا ماهیت حرفه نظامی،اندیشه و تفکرات حاکم بر سازمانهای نظامی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد،سپس ضمن ارائه تعرفی از نوآوری و مدیریت دانش در بافت نظامی،چالشها و فرصتهای نوآوری و مدیریت دانش در سازمانهای نظامی بررسی میشود.مدیریت دانش و ارتباط آن با نوآوری به ویژه در سازمانهای نظامی بخش بعدی این مقاله را به خود اختصاص میدهد.مهمترین بخش مقاله را نظریههای کنونی نوآوری نظامی تشکیل میدهد که ویژگیهای هرکدام تبیین و امکان انطباق یا بومیسازی هرکدام از آنها با لحاظ متغیرهای دخیل در بافت نظامی ج.ا.ایران تشریح میشود.در بخش دیگری از این مقاله موارد دیگری چون سازوکارهای تقویت نوآوری و پارامترهای نوآوری موفق تشریح میگردد.لیکن کاربردیترین بخش این مقاله را الگوی پیشنهادی ایجاد و تقویت نوآوری و مدیریت دانش نظامی متناسب با شرایط،ساختار و بافت نظامی نیروهای مسلح ج.ا ایران به ویژه ارتش جمهوری
خلاصه ماشینی:
"البته سؤالی که امروزه مطرح است این نیست که آیا نظامیان و سازمانهای نظامی اهل نوآوری هستند یا نه؟؛ بلکه سؤال اساسی این است که:«چرا و چه وقت نظامیان و سازمانهای نظامی به نوآوری روی میآورند؛در چه شرایطی آنها در قبال تغییرات،سازگاری موفقیتآمیزی دارند و چرا برخی در مقایسه با برخی دیگر در توسعه و پذیرش افکار و اندیشههای بدیع یا فناوری جدید موفقترند؟ ساموئل هانتگیتون در کتاب«سرباز و کشور»میگوید:«وجه تمایز بین یک نظامی مدرن و غیر نظامیان دارای مشاغل مشابه،برخورداری طیف اول از تخصص خاصی -------------- (1) Horse Cavalry است».
مهمترین و آخرین و به اعتباری اساسیترین و ملموسترین بخش الگوی پیشنهادی برای تبلور نوآوری در سازمان نیروهای مسلح ایران عبارتست از تجدیدنظر در برنامه درسی دانشگاههای نظامی،به طوری که در سیاستگذاریهای آموزشی،برنامهریزی درسی از نظام آموزشی متعارف فاصله گرفته شود و جهتگیریها به سمت نظام پرورشی و تفکر انتقادی سوق داده شود که پیامدهای مثبت خود را به همراه خواهد داشت.
نتیجهگیری در این مقاله ابتدا سعی شد تا تصویری اجمالی از نظریههای سهگانه مألوف نوآوری در سازمانهای نظامی و چالشها و فرصتهای موجود در مسیر اعمال آنها در چنین محیطهایی نشان داده شود؛سپس موضوع مدیریت دانش و ارتباط و تعامل آن با اصل نوآوری بررسی گردید.
با این وجود پیشنهادهای زیر در راستای تحقق این امر مطرح میشود: -از منظر تحول درونی،مؤلفههای نوآوری در فرماندهی،مدیریت و هویت سازمانی مد نظر قرار گیرند؛ -آرایش درون سازمانی و جوانگرایی در مدیریت؛ -توزیع مشاغل و حتی گسترش آنها برای به کارگیری بیشتر نیروها و افسران جوان؛ -از نظر رقابت درون سازمانی،رقابت سازنده بین نیروهای سه گانهء درون ارتش ج."