چکیده:
در این مقاله،در قالب چند پرسش و پاسخ که به استفاده از مرجع معتبری تدارک دیده شده است،با استفاده از مفاهیم فیزیکی به پرسشهایی در حیطهی علوم زمین و دریا پاسخ گفته میشود.
خلاصه ماشینی:
"چه چیزی باعث شد تا موج راسل این قدر متفاوت از موجهای دیگر باشد؟ پاسخ:اگر قایقی سریعتر از سرعت امواج روی آب در یک تنگه حرکت کند،سینهی قایق تمایل دارد که آب را در جلوی آن پشته کند.
2. حفرههای کشندی:چرا وقتی یک جریان کشندی وارد رودخانهای میشود و سپس بهسمت بالای آن حرکت میکند،آب ورودی دیواری متلاطم موسوم به «حفرهی کشندی»2را به وجود میآورد که میتواند هنگام عبور از نقطهای معین در رودخانه،عمق آب را به میزان زیادی افزایش دهد؟ممکن است در برخی رودخانهها(مثل رودخانهی سورن3در انگلستان)و در برخی مواقع خاص (وقتی جریان کشندی قائم باشد)،موجی که رو به بالای رودخانه حرکت میکند،چنان بلند باشد که موجسوارها بتوانند چند کیلومتر روی آن موجسواری کنند.
حدود 03 دقیقه بعد،یک حفرهی کشندی کشتیها را گیر انداخت و به رغم آنکه موتور کشتیها طوری تنظیم شده بود که با قدرت تمام با حرکت کشتی مقابه لکند،آنها را حدود یک کیلومتر به بالای رودخانه برد.
چون این نیرو در سطح کرهی زمین تغییر میکند(در طرفی که رو به ماه قرار دارد، قویتر و در طرف مخالف آن،ضعیفتر است)،با کشیدن آب به موازات خطی که زمین را به ماه وصل میکند، شکل توزیع آب را تغییر میدهد.
چند عامل وجود دارد موضوع را پیچیده میکند: الف)برآمدگی دقیقا در طول خطی قرار ندارند که از کرهی زمین و ماه میگذرد.
طول کشتی فرام به گونهای بود که سکان نیز در بالای قلهای از موج داخلی قرار داشت و در نتیجه نمیتوانست نقش زیادی در کنترل کشتی بازی کند."