خلاصه ماشینی:
"آموزش-پرورش بر این باور است که تفکر انتقادی، شخص را حساس و فعال و خلاق میکند و سبب میشود که شخص،بیدار زندگی کند و از تقلیدهای کورکورانه بپرهیزد و هیچ عقیده یا اعتقادی را بدون سنجش و اندیشه در محتوای آن،نپذیرد و از تظاهر و تعارف و تفاخر پرهیز کند.
آموزش-پرورش،انضباط را شرط ضروری آموزش و یادگیری فعال و موفق میداند؛و بر این باور است که منشأ آن خود خانوادهها،معلمان،مدیران،و جامعه است؛و در دنیای امروز،حتی جهان.
آموزش-پرورش،بر این باور است که همهی معلمان(و مدیران)،در هر صورت و هر سطح،باید: *از یادگیری مداوم برخوردار باشند و همین عادت را در دانشآموزان،رشد و گسترش دهند.
آموزش-پرورش،بر این باور است که دانشآموزان و حتی دانشجویان باید در محیط و ضمن مواد درسی گوناگون یاد بگیرند که با طبیعت و محیط طبیعی چگونه برخورد کنند؛و چگونه از آن خوب استفاده کنند؛ و باور کنند که طبیعت یا محیط طبیعی از آن همگان است در سراسر حیات بشر.
معلم،مهندس و معماری است که همهی اینها را باید طراحی کند و ساختارها و شرایط مساعد و مناسبی را فراهم آورد،و برای این کار مهم،ناگزیر است برنامهریزی دقیقی کند و وسایل و ابزارهای ویژهای تهیه کند، و پیوسته چندوچون فعالیتهایش را در دست یافتن به هدفهای مطلوب دروس ارزیابی کند؛علاوه بر آنها ناگزیر است دربارهی انتظارهای رنگارنگ خانوادهها،جامعه،دولت، و...
همچنین،تعیین هدفهای آموزشی ویژهی هر موضوع (هدفهای رفتاری)عمدتا به عهدهی خود معلم آن موضوع است؛و این هدفها تعیین میکنند که معلم برای تدریس آن موضوع از چه روشها و راهبردها و ابزارهای آموزشی استفاده کند؛و ارزشیابی آنها چگونه باشد."