چکیده:
کرد.از اینرو درنظر گرفتن مسأله انتخاب تأمینکننده باتوجه به معیارهای غیر قطعی ضروری به نظر میرسد.در این مقاله یک مدل ترکیبی از روش مشهور برنامهریزی سازشی و برنامهریزی بازهای پیشنهاد خواهد شد که برنامهریزی سازشی بازهای نامیده میشود.این مدل میتواند برای بهینهسازی مسائل بازهای چند هدفه استفاده شود.برای تشریح مدل پیشنهادی،یک مسأله انتخاب تأمینکننده با اهداف مینیمم سازی برگشتیها و هزینه خرید و ماکزیممسازی کیفیت محصولات خریداری شده ارائه میشود که پارامترهای ورودی آن به عنوان اعداد بازهای درنظر گرفته میشوند.نتایج به دست آمده باتوجه به مقدار ایدهآل هر هدف،میتوانند نمایشی از وضعیت خوشبینانه و بدبینانه مسأله را تحت شرایط عدم قطعیت ارائه کنند.امروزه یکی از استراتژیها و سیاستهای مهم شرکتها،خریداری قطعات از تأمین کنندگان خارجی است.برای تصمیمگیری درباره انتخاب تأمین کنندگان، معیارهای متفاوتی درنظر گرفته میشود.ولی به دلیل تغییرات سطوح مدیریتی و استراتژیهای تأمین کنندگان خارجی نمیتوان دادههای ورودی را با دقت تعیین
خلاصه ماشینی:
"برای یک مسأله انتخاب تأمینکننده،میتوان مدل چند هدفه زیر را درنظر گرفت: (1)(به تصویر صفحه مراجعه شود) بطوری که xj مقدار تقاضای صادر شده به تأمینکننده j است و X کل تقاضای خرید از تأمین کنندگان میباشد f k(X) f p(x) نیز به ترتیب مجموعهای از توابع هدف ماکریممسازی و مینیممسازی میباشند.
,P ،آنگاه میتوان مدل بازهای چند هدفه -------------- (1)- Possible addition (2)- Possible subtraction برای مسأله انتخاب تأمینکننده را به صورت زیر درنظر گرفت: (6)(به تصویر صفحه مراجعه شود) بطوری که F?k(X) و F?p(X) مجموعهای از توابع هدف بازهای هستند که به ترتیب برای اهداف ماکزیممسازی و مینیممسازی بکار گرفته میشوند.
مدل(7) شکل کلی اینرویکرد پیشنهادی را برای بهینهسازی مسائل بازهای چند هدفه پیرامون مسأله انتخاب تأمینکننده نمایش میدهد: (7)(به تصویر صفحه مراجعه شود) -------------- (1)- Interval Compromise Progrmming model بطوری که F*L k و F*R k به تریب حدود پایین و بالای مقدار ایدهآل تابع هدف K ام و F*L p و F*R p نیز به ترتیب حدود پایین و بالای مقدار ایدهآل تابع هدف P ام میباشند.
Xj>Xj بنابراین مسأله بازهای چند هدفه انتخاب تأمینکننده به صورت زیر خواهد بود: (21)(به تصویر صفحه مراجعه شود) -------------- (1)- Cost (2)- Demand در مسأله بازهای چند هدفه بالا،اطلاعات ورودی از تأمین کنندگان یعنی درصد کالای برگشتی،درصد کیفیت هر واحد کالای خریداری شده از تأمینکننده j ام و هزینه خرید هر واحد کالای خریداری شده از تأمینکننده j همگی متغیرهای بازهای با حدود پایین و بالای معلوم درنظر گرفته میشوند."