خلاصه ماشینی:
"افغانستان یک چنین وضعیتی داشته و حاکمان خاندان محمد زائی بسان دشمنان سوگند خورده ملت،جلو پیشرفت و تکامل آنان را با تمام توان مسدود کرده و با همه ارزشهای انسانی و اخلاقی کمر به ستیز بسته بودهاند: ریش زاهد،قلم منشی و فرم افسر حلقه حزب جوانان،همه دام است اینجا اینجا علامه بلخی منظورش توهین و یا مسخره نمودن انسانهای مؤمن نیست،اما آدمهای ریاکار و مسلماننماهای دغلباز و زاهدنمایی که همیشه در جامعه از قیافههای زاهدانه،سوء استفاده کردهاند نکوهش میکند.
علامه بلخی در ادامه بیان اوضاع عصر خود چنین میگوید: فکر مجموع در این قافله،جز حیرت چیست؟ زاکه آند رکف یک دزد،زمام است اینجا ظاهر خان را به عنوان یک دزد،و یک جاهل و یک قلدر و به عنوان یک دیکتاتور که حاکمیت تاریک و شبگون و جغدوار خود را به مردم افغانستان تحمیل کرده و منبع همه مفاسد اجتماعی و فرهنگی وعقبماندگیهای علمی و انسانی است قلمداد میکند: بردگان سرخوش و آزاد به هر جا اما ملتی بر در یک شخص،غلام است اینجا بلخی اینگونه وضع اسفبار کشور را بیان میکند.
علامه شهید بلخی در آن شعر بلندش میگوید: ملتی بیخبر از اصل سخن میگویند مانده اندر غم ما،جمع بزرگان امشب سپس در توصیف و تشریح بزرگان میگوید: فاش گویم که نیابی ز بزرگان اثری جلسه دارند،بهم کهنهفروشان امشب (به تصویر صفحه مراجعه شود) هستی و مال دکان یکسره بفروختهاند چشم دارند،کنون بر خود دکان امشب مقصود از دکان خاک افغانستان و از کالا و مال آن،مردم و تمامی اقوام تحت ستم ساکن آن است،آنگاه وضع روحی خائنان به وطن و ملت خویش را اینگونه ترسیم میکند: باز آمد سخن چند ز دکان به میان گفت آن پیرک هوشیارک لرزان امشب نظر بلخی از این پیرک لرزانک،مهره پخته و زرنگ انگلیس، یعنی هاشم خان است."