چکیده:
هدف آموزش ایجاد یادگیری در میان یادگیرندگان است و آنچه در یادگیری اهمیت دارد،تغییر نسبتا پایدار نام دارد که تا اندازهی زیادی نتیجهی فعالیتهای فردی است. نتایج پژوهشها نشان میدهد که بزرگسالان توانایی یادگیری را تا سنین بالا حفظ میکنند و میتوانند از قانون تمرین و قیاس در یادگیری بهره ببرند.دو عامل نیاز و هدف از عوامل مهم انگیزهاند که بیشتر تحت تأثیر تجربیات گذشته و حال بزرگسالان قرار میگیرد. انتخاب اهداف واقعی و دستیافتنی به وسیلهی آموزشیار در این مسیر انگیزهی بزرگسالان را برای یادگیری افزایش میدهد. بزرگسالان از برخورد جدی با دنیای کنونی هراس دارند،و این امر باعث کاهش اعتماد به نفس آنان میشود؛بنابراین،ایجاد تصور مثبت در یادگیری بزرگسالان نقش مهمی دارد.مربی میتواند موقعیت یادگیری را طوری فراهم آورد که موجب ایجاد تعادل روانی،و افزایش دقت و علاقه به یادگیری در بزرگسالان شود و هیجانات مثبت را در آنان تقویت کند. بزرگسالان به شدت به فرهنگ وابستهاند؛بر این اساس،آشنایی مربی آنان با مسائل فرهنگی، شیوههای ارتباطی مردم منطقه،همدلی و همزبانی با بزرگسالان برای یادگیری بیشتر ضرورت دارد. مربی بزرگسال باید به شخصیت و نیازهای اساسی بزرگسالان توجه کند،دنیای فراگیرندگان را تغییر دهد،انعطافپذیر باشد و روابط عاطفی گرم و مناسبی با بزرگسالان برقرار کند.
خلاصه ماشینی:
"ظرفیت یادگیری بزرگسالان زمانی فرض بر این بود که علاقه به یادگیری و توانایی آن تا سنین معین در انسان وجود دارد و از آن به بعد،یادگیری کاری بسیار دشوار است،اما امروز بحث در بزرگسالان بهشدت به فرهنگ وابستهاند؛بر این اساس،آشنایی مربی آنان با مسائل فرهنگی، شیوههای ارتباطی مردم منطقه، همدلی و همزبانی با بزرگسالان برای یادگیری بیشتر ضرورت دارد این نیست که بزرگسالان هم میتوانند همانند کودکان و جوانان یادبگیرند و کاهش توانایی یادگیری،از نظرگاه علمی آنچنان ناچیز است که به راحتی میتوان از آن چشمپوشی کرد؛مثلا گزارش شده است که در تعدادی از افراد،توانایی یادگیری مهارتهای ریاضیات جدید با افزایش سن، کاهش مییابد اما تحقیقات انجام یافته روی هوش بزرگسالان نشان میدهد که اینگونه کاهشها به سرعت پاسخگویی و استفادهی کم و نامنظم از این مهارتها بستگی دارد.
یک فرد بزرگسال برای آنکه بتواند در شرایط محیطی گوناگون به زندگی خود ادامه دهد، باید بیاموزد که کدام اشیای محیطی مثبتاند(به بقا کمک میکنند)، کدام منفی هستند(برای بقا مضرند)،و کدام بیاثرند (ربطی به بقا ندارند) نقش انگیزه در یادگیری بزرگسالان همهی بزرگسالان به وسیلهی انگیزههای درونی،که گاهی همه با هم در تضادند،تحت تأثیر قرار میگیرند.
در چنین حالتی،آنان پندارهی منفی از خود خواهند داشت؛بنابراین،مربی بزرگسال لازم است اهداف نزدیک،واقعی و دستیافتنی برای آنها در نظر بگیرد تا در آنان تصور مثبت ایجاد کند؛زیرا تصور مثبت باعث یادگیری بیشتر و افزایش اعتماد بهنفس در بزرگسالان میشود.
عوامل فرهنگ نیز در یادگیری بزرگسالان نقش مهمی ایفا میکنند؛بنابراین،معلم بزرگسال باید راه نفوذ به فرهنگ بزرگسالان را بشناسد، باشیوههای ارتباطی مردم منطقهای که در آنجا تدریس میکند، آشنا باشد و از جملههایی استفاده کند که همان بار عاطفی و فرهنگی بزرگسالان برخوردار باشند."